DNB ble i dag overrakt Fidusprisen (illustrasjonsfoto: Even Rise).

Fidus-vinner: Stoppet svindeltransaksjoner på 725 mill.

Antisvindelgruppen i DNB stoppet i fjor 725 millioner kroner før de rakk å havn i feil hender. I dag ble banken hedret med den Fidusprisen. Fagjuryen mener DNB er bedre enn sine konkurrenter når det gjelder informasjonssikkerhet.

Publisert

Sbanken, SpareBank 1-alliansen og DNB var alle finalister i konkurransen om den gjeve Fidusprisen 2019. Etter å ha åpnet Nasjonal Sikkerhetsmåned i formiddag, offentliggjorde samfunnssikkerhetsminister Ingvil Tybring-Gjedde hvem av de tre finansinstitusjonene som vant:

– Vinneren er DNB.

Utdelingen som fant sted i lokalene til Kripos.

At det var Sbanken, SpareBank 1-alliansen og DNB som kom til finalen, baserer seg på en undersøkelse der forbrukere, en folkejury, er bedt om å rangere virksomheter og bransjer ut fra tillit til hvordan forbrukernes personopplysninger behandles.

Alle tre finalistene er videre intervjuet og evaluert av en fagjury, bestående av representanter fra Datatilsynet, Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Juryen kårer vinneren basert på sin faglige vurdering av kandidatene.

– DNB fremhever sikkerhet som en av fire pilarer i samfunnsansvaret de tar. Dette viser virksomhetens holdning til å beskytte seg og sine kunder. DNB har en aktiv antisvindelgruppe som kommuniserer direkte med kundene, og de er opptatt av å snakke deres språk. I 2018 stanset DNB transaksjoner for 725 millioner kroner som ville havnet hos svindlere om banken ikke hadde tatt grep, skriver juryen – i sin begrunnelse som fortsetter slik:

Sikkerhetsfunksjonen er forankret både i virksomhetens styre og i konsernledelsen. Alle ansatte gjennomfører obligatorisk opplæring om informasjonssikkerhet og personvern. Virksomheten jobber for å ha en åpen og direkte kommunikasjon med kunder om sikkerhet. Alle ansatte i DNB jobber etter prinsippet om at alle henvendelser fra kunder skal tas på alvor.

Tidligere vinnere er Brønnøysundregistrene (2018), Coop Norge Handel (2017), Skandiabanken (2016), Skatteetaten (2015), Norsk Tipping (2014), Komplett.no (2013), Sparebank 1 alliansen (2012), Skandiabanken (2011 og 2010) og Gjensidige (2009).

Nasjonal sikkerhetsmåned er en årlig kampanje for å øke kunnskapen om digital sikkerhet i alle norske virksomheter og i befolkningen.

Målet med kampanjen er at alle norske virksomheter gjennomfører opplæring av de ansatte i oktober. For å hjelpe dere med dette har NorSIS utviklet en opplæringspakke. Den inneholder et e-læringskurs i 8 moduler og annet materiell som hjelper ledere eller sikkerhetsansvarlige å gjennomføre intern opplæring i digital sikkerhet.

Om Fidusprisen og juryen:

Prisen ble første gang utdelt i 2009. Fidusprisen går til en bedrift eller en offentlig aktør som har utmerket seg innenfor informasjonssikkerhet. En jury bestående av representanter fra Datatilsynet, Næringslivets sikkerhetsråd (NSR) og NorSIS kårer vinneren basert på en faglig vurdering av kandidatene.

– Fidusprisen er viktig

Samfunnet blir gradvis mer digitalisert og mengden av sensitiv informasjon som forvaltes på ulike måter til ulike formål øker. Samtidig har datakriminaliteten blitt mer avansert, målrettet og skjer hyppigere. Å sikre informasjon er en svært viktig oppgave med betydning for forbruker, virksomhetens omdømme og som bidrag til et trygt digitalt samfunn (kilde: NorSIS).

Powered by Labrador CMS