Vant pris for god info-sikkerhet
Landets beste virksomhet når det gjelder informasjonssikkerhet er kåret. Nå i formiddag deles den prestisjetunge Fidusprisen for 2014 ut, og her kan du se hvem som vant.
Trond Laupstad, Norsk Tipping. (Foto: Even Rise)
Applausen runget da statssekretær Hans J. Røsjorde (FrP) fra Justis- og beredskapsdepartementet i formiddag offentliggjorde at Norsk Tipping er vinner av Fidusprisen 2014.
Nyheten slapp han under åpningen av Sikkerhetskonferansen som arrangeres i regi av Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).
– Norsk Tipping vinner prisen fordi de har innført en helhetlig tilnærming til informasjonssikkerhet som sikrer virksomheten i alle ledd. Dette inkluderer kunden, kommisjonærer og leverandører, sier prosjektleder Peggy Sandbekken Heie i NorSIS.
Fidus er latin og betyr tillitt og tiltro. Prisen deles ut til en bedrift eller en offentlig aktør som har utmerket seg i positiv forstand når det gjelder informasjonssikkerhet.
Gjennom seieren i den prestisjetunge konkurransen, viser Norsk Tipping i Hamar at de representerer nettopp tillit og tiltro når det gjelder informasjonssikkerhet.
Formålet med Fidusprisen er å skjerpe bevisstheten hos både privatpersoner og næringsliv om hvor viktig informasjonssikkerhet er.
NorSIS, som står bak prisen, håper spesielt at den øker privatpersoners oppmerksomhet rundt håndtering av egne opplysninger.
Kandidatene som vurderes av en jury bestående av representanter fra NorSIS, Datatilsynet og NSR, kommer frem gjennom en bred spørreundersøkelse blant forbrukere. Denne er utført av YouGov.
Forbrukerne som deltar rangerer bedrifter og bransjer ut fra tilliten til hvordan disse behandler forbrukernes personopplysninger. Da folkejuryen hadde talt tidligere i høst, sto det igjen fem finalister. Foruten Norsk Tipping, var dette Skandiabanken, Forsvaret, Skatteetaten og Telenor.
Blant momentene som juryen la ekstra godt merke til hos Norsk Tipping, var ISO 27001-sertifiseringen og de spesielt strenge kravene de stiller til sine underleverandører.
Sikkerhetssjef Trond Laupstad i Norsk Tipping mottok prisen under overrekkelsen på Sikkerhetskonferansen i formiddag. Han benyttet anledningen til fortelle at han er stolt over seieren, og takket samtidig de ansatte for at informasjonssikkerheten i virksomheten er så god som den er.
– Siden nominasjonen baserer seg på en bred spørreundersøkelse, viser dette at det er mange forbrukere der ute som stoler på at vi håndterer og sikrer kundenes personopplysninger godt. Den tilliten er viktig for en organisasjon som vår og det bidrar til Norsk Tippings gode omdømme generelt, sa Laupstad i forbindelse med offentliggjøringen av finalistene.
– Mange virksomheter har ikke sett alvoret, eller i tilstrekkelig grad tatt seg råd til å sikre datasystemene sine og informasjonen de har liggende der, sier Peggy Sandbekken Heie i NorSIS.
Norsk Tipping var blant finalistene også i 2010, men da var det Skandiabanken som trakk det lengste strået. Det gjorde de også i 2011.
Her er den komplette listen over tidligere vinnere av Fidusprisen:
2013 Komplett.no
2012 Sparebank 1-Alliansen
2011 Skandiabanken
2010 Skandiabanken
2009 Gjensidige