Sikkerhetssjef Soner Sevin i Coop Norge Handel kunne stolt motta Fidus-prisen i fjor. Den ble da delt ut av statssekretær Thor Kleppen Sættem (arkivfoto: Even Rise).

Inviterer til gratis-konferanse og Fidus-jubileum

Nasjonal Sikkerhetsmåned blir i år blåst i gang med gratis-konferanse og utdeling av den tiende Fidus-prisen. Avsløring av skadelig e-post og nettsvindel er tema for det dugnadsbaserte nasjonale sikkerhetsløftet.

Publisert

Arrangør av Nasjonal Sikkerhetsmåned, som åpnes i slutten av september, er Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Den årlige kampanjen har som mål å øke kunnskapen om informasjonssikkerhet. Gjennom tilrettelegging for en nasjonal dugnad håper NorSIS å skape en tryggere digital hverdag, og på den måten bidra til økt verdiskapning og velferd.

– Vi ønsker i år å kjøre i gang Nasjonal sikkerhetsmåned med et langt større arrangement enn tidligere. Dugnadsånden er i fokus og vi legger et godt grunnlag for å gå inn i en spennende og begivenhetsrik sikkerhetsmåned. Som temaet for nasjonal sikkerhetsmåned sier, skal vi i år stå sammen mot skadelig e-post og svindel på nett, skriver NorSIS på sikkerhetsmånedens hjemmeside.

Gratis-konferansen i forbindelse med starten på Nasjonal Sikkerhetsmåned er åpen for alle.

Der vil Nasjonal Sikkerhetsmyndighet legge frem sin årlige rapport «Et helhetlig IKT-risikobilde 2018». Den relativt lille bedriften Rufo AS, vil etterpå fortelle om konsekvensene av å bli svindlet for 735.000 kroner. Etterpå slippes Microsoft til med råd og tips.

Den høythengende Fidus-prisen deles i år ut for tiende gang. Den er vanligvis blitt delt ut under åpningen av Sikkerhetskonferansen som Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) holder hver høst, men nå tar altså NorSIS prisen tilbake til åpningen av sitt eget arrangement.

Vinneren av Fidus-prisen kåres med utgangspunkt i en bred spørreundersøkelse blant forbrukere. Fidusprisen er med andre ord en "folkets pris". Gjennom sine svar kommer de spurte frem til en rangering av bedrifter og bransjer med tanke på hvor stor tillit de har til at virksomhetene behandler særlig sensitive personopplysninger.

Videre sier en fag-jury sitt, før vinneren plukkes ut etter intervjurunder med de ulike kandidatene. I forkant av intervjuene skaffer jurymedlemmene seg oversikt over kandidatenes arbeid med informasjonssikkerhet. Resultatet av intervjuene legges til slutt til grunn for kåringen av en vinner.

Her kan du lese om Coop som vant Fidus-prisen i fjor.

Tidligere vinnere er Skandiabanken (2016), Skatteetaten (2015), Norsk Tipping (2014), Komplett.no (2013), Sparebank 1 alliansen (2012), Skandiabanken (2011 og 2010) og Gjensidige (2009).

Powered by Labrador CMS