NM-gull i datasikkerhet for tredje gang
Skandiabanken gikk i dag til topps i det uoffisielle norgesmesterskapet i informasjonssikkerhet. Dermed kan de smykke seg med tittelen trippel-vinner av den anerkjente Fidusprisen.
Skandiabanken vant nemlig Fidusprisen også i 2010 og 2011. I år konkurrerte de med Finn.no, Gjensidige Forsikring og Coop i finalen.
Prisen ble delt ut da Nasjonal Sikkerhetsmåned ble åpnet i formiddag.
Juryens begrunnelse er at Skandiabanken gjennom flere år har hatt stor tillit i befolkningen, og at de etterlever en modell for sikkerhetsarbeid som involverer kundene i stor grad. De ivaretar deres behov for sikre tjenester på en svært god måte.
Fidusprisen ble i dag delt ut for åttende gang. Formålet med den er å skjerpe bevisstheten om behovet for informasjonssikkerhet hos privatpersoner og i næringslivet. Kandidatene til prisen er et resultat av en bred spørreundersøkelse blant forbrukere.
– I undersøkelsen er forbrukerne bedt om å rangere virksomheter og bransjer ut fra deres tillit til hvordan de behandler forbrukernes personopplysninger. Fagjuryen intervjuet og evaluert alle kandidatene, og utpekt på grunnlag av dette Skandiabanken til vinner av Fidusprisen nok en gang, heter det i en pressemelding.
Fagjuryen består av representanter fra Datatilsynet, Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
– Skandiabanken har arbeidet aktivt med sikkerhetskultur, som omfatter informasjon og opplæring av sine ansatte og kunder, heter det videre i begrunnelsen som styreformann Morten A. Meyer i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) kunne gjengi da prisen ble delt ut.
– Vi er veldig stolte over å kunne utrope Skandiabanken som årets vinner av Fidusprisen. Vi håper også at Skandiabankens arbeid kan inspirere andre – uavhengig av bransje. I en tid der digitaliseringen er øverst på agendaen til myndigheter og næringsliv – så bidrar Skandiabanken til mer trygghet knyttet til bruk av digitale tjenester, sier fungerende direktør Peggy S. Heie ved NorSIS.
Fidusprisen anses som svært viktig fordi samfunnet gradvis blir mer digitalisert, og at forvaltningen av sensitiv informasjon til ulike formål øker.
– Samtidig har datakriminaliteten blitt mer avansert og målrettet, og den skjer hyppigere. Å sikre informasjon er en svært viktig oppgave med betydning for forbruker, virksomhetens omdømme og som bidrag til et trygt digitalt samfunn, opplyser NorSIS.
Under dagens åpning av Nasjonal Sikkerhetsmåned ble også den nye rapporten «Et helhetlig IKT-risikobilde» presentert av direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Det ble blant annet også presentert interessante funn fra rapporten «Den norske informasjonssikkerhetskulturen».
Tidligere vinnere
2015 Skatteetaten
2014 Norsk Tipping
2013 Komplett.no
2012 Sparebank 1 alliansen
2011 Skandiabanken
2010 Skandiabanken
2009 Gjensidige