Ikke la dine ansatte i stikken
Direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen Reisebureau er ikke imponert over hvordan mange norske bedrifter lar sine ansatte seile sin egen sjø på jobbreiser i utlandet.
I en pressemelding reisebyrået har sendt ut gjennom Newswire advarer Villadsen arbeidsgivere mot å la de ansatte klare seg på egenhånd på forretningsreiser.Finanskrise, politisk uro og mer ekstremvær i store deler av verden har økt risikoen for at det kan inntreffe noe uønsket underveis. Det har rett og slett blitt farligere å dra ut på forretningsreise. De siste månedene er det nettopp uvær som har rammet flest nordmenn.Mange nordmenn jobber i oljeindustrien i Texas, og da orkanen Ike slo til med full styrke i september, berørte det flere fra Norge. Men også i land som Georgia, der det var krig i august, oppholder det seg til enhver tid nordmenn.
- Vi har benyttet Hotel Marriott i Islamabad til reisende i mange år, men heldigvis ble ingen nordmenn drept eller skadet av terrorbomben i september. Men da Lufthansa og British Airways innstilte alle flygninger fra Islamabad til Europa, skapte det problemer for flere.
- Siden i sommer har vi registrert en klar øking i antall nordmenn som trenger hjelp på forretningsreise i utlandet, sier Villadsen. Reisebyrået, som er ett av landets største på forretningsmarkedet, har aldri før opplevd så mange henvendelser som nå på grunn av flystreiker, bombeeksplosjoner, krigshandlinger, sykloner og kansellerte fly.
- Uroen i verdensøkonomien kan føre til plutselige konkurser og ruteendringer blant flyselskaper, hoteller og andre turoperatører. Derfor er det nå ekstra viktig å sørge for at det er mulig å få bistand underveis, og kanskje viktigere enn noensinne å ha et apparat som fungerer når noe uforutsett inntreffer, mener Villadsen.
Det er lett å miste kontrollen og oversikten når ansatte er ute og reiser på egen hånd. I flere bedrifter er det blitt mer vanlig at ansatte bestiller flybilletter, hoteller og transport på internett selv, uten at sjefen eller kolleger kjenner detaljene.
Plutselig står arbeidsgiver i en situasjon der ingen vet hvor en ansatt befinner seg. Ofte vet arbeidsgiver og kolleger ikke engang hvilket hotell vedkommende bor på. Da har du et problem. Derfor er det viktig at arbeidsgiver har mest mulig informasjon om reisen din, slik at det blir lettere å håndtere problemer om noe skjer underveis.
Berg-Hansen gjennomfører på sin side beredskapsøvelser både blant egne ansatte og sammen med kunder. Reisebyrået har et eget beredskapsteam som kommer sammen på kort varsel ved alvorlige hendelser. Dessuten har byrået døgnvakt for sine kunder, slik at de alltid kan komme i kontakt med en reiserådgiver.
- Vi har lister og telefonnumre og vet alltid hvor reisende befinner seg. Hvis noe skjer, har vi rutiner for å bistå de reisende og deres nærmeste, samt arbeidsgiver og eventuelt norske myndigheter. Noe av det viktigste er at reisende, bedrifter og ansatte får nok informasjon, og det har vi gode rutiner for, sier Villadsen. Berg-Hansen oppdaterer også kontinuerlig en oversikt over hendelser rundt omkring i verden som påvirker nordmenns reiseplaner.
- Det gir en trygghet for at det finnes et apparat som fungerer om noe skulle gå galt, sier Villadsen.
Etter vår mening går reisebyrået Berg-Hansen foran med et meget godt eksempel. Både konkurrerende reiselivsbedrifter og andre virksomheter med medarbeidere i utlandet bør ta lærdom av dette.
Aktuell Sikkerhet ønsker alle sine trofaste lesere et riktig God Jul og Et Godt Nyttår!
Med vennlig hilsen
Jan Tveita
Redaktør