
Utnytter kameraene
Detec Retail er et system som integrerer overvåkingskameraer med visning av reklame på flatskjerm.
- I en butikk trenger du normalt ett eller flere overvåkingskameraer. Disse kan brukes til mye mer enn å avskrekke tyver eller oppklare en hendelse. Vi har utviklet en løsning som analyserer kamerabildene og integrerer dette med reklamevisning, forklarer Knut H. Helgesen, daglig leder i Detec AS, som har teamet seg med Sony Norge om løsningen.
Knut H. Helgesen fra Detec demonstrerer Detec Retail, som benytter seg av utvalgte Sony-kameraers innebygde intelligens.

- Systemet kan for eksempel telle hvor mange kunder som går gjennom ulike områder i butikken. Hvis du har flere flatskjermer i butikken, kan du annonsere supertilbudene dine der folk befinner seg og la andre skjermer vise mer generell informasjon.
- Du kan også få fram en såkalt heat map, som viser hvor det ferdes flest folk. Dette kan være til hjelp for å unngå flaskehalser, men ikke minst for å se hvilke deler av butikken som er mest populære, slik at du kan optimalisere dine andre utstillinger tilsvarende.
På markedet finnes det allerede avanserte reklamevisningsløsninger for storbrukere med storskjerm. Detec Retail er derimot enklere og tilpasset mindre butikker med f.eks. 42" flatskjerm, og kombinerer altså et reklamevisningssystem med videoovervåking, videoanalyse og statistikk i ett og samme system.
På den måten blir det mindre investeringer i maskinvare. Systemet kan brukes med dine eksisterende digitale overvåkingskameraer. Dersom det er ønskelig med telling og heat-map brukes avansert Depa-informasjon fra Sonys egne kameraer, dvs. kameramodeller der intelligensen sitter i selve kameraet.
Mer info: www.detecretail.no. Tlf. Helgesen (Detec) 23 23 22 81 eller Svein Haakon Hagen (Sony Norge) 22 81 28 55.
"