Trusselbildet på Toten
Når trusselbildet i en bank skal vurderes, er det viktig ikke bare å fokusere på sikring av verdier. De ansattes sikkerhet må også ivaretas.
- Et overordnet mål for sikkerhetsarbeidet i Totens Sparebank er å gjennomføre forebyggende tiltak som bidrar til å sikre både bankens og de ansattes risikoområder, sier Harald Grythe, organisasjons- og sikkerhetsansvarlig i Totens Sparebank.
Når trusselbildet skal vurderes, er det lett å bare fokusere på sikring av verdier, legger han til. Vi i vår bank har heldigvis liten erfaring med personlige trusler i form av kidnapping, trusler og utpressing. Men vi ser helt klart at en ranssituasjon vil være en direkte og alvorlig trussel mot en enkeltperson eller en gruppe mennesker.
Småskurker og rusmisbrukere
Fra å være en ren bygdebank har Totens Sparebank i løpet av de siste årene etablert seg i alle mjøsbyene Lillehammer, Hamar og Gjøvik.
- Dette har ikke endret trusselbildet vesentlig, men vi forsøker å se på utfordringene knyttet til trusler på en ny måte, sier Grythe. Det opererer ingen kjente etablerte kriminelle miljøer i vårt nedslagsfelt, men småskurker og rusmiddelmiljøer finner du også i vårt distrikt. I tillegg ligger vi geografisk bare en snaue to timers biltur fra Oslo, og vi har opplevd anslag derfra. I 2003 sprengte kriminelle utenfra en minibank hos oss.
Interne rutiner
- Vi har tilpasset både interne rutiner og fysiske installasjoner etter det trusselbildet vi mener vi har. Med hensyn til interne rutiner, er vi opptatt av å gjennomføre en arbeidsdeling for vitale funksjoner, for eksempel to-låssystem for hvelvdører.
Ranstrusselen
- Våre kasserere gir ikke uttrykk for at de tenker på ranstrusselen daglig, men vi vet jo at trusselen finnes. Her har banken satt inn forebyggende tiltak som for eksempel ITV og arbeidsdeling på låssystemer. Hovedkontoret på Lena er nok ikke så utsatt som småfilialene antas å være.
Verditransport
- Banken har satt bort verditransporten, slik at vi føler oss trygge i den sammenheng. Men vi minner våre ansatte stadig om risikofaktorer knyttet til intern transport av penger eller risiko i forbindelse med å levere og hente verdier sammen med ekstern transportør.
Bedragerier
- Vi har gjennomført tiltak for å forebygge bedragerier, for eksempel ringer vi tilbake til kunder som anmoder om overføring av penger over telefon. I tillegg kontrollerer vi e-postkontoer. Men det ligger en stor utfordring i å finne metoder som sikrer alle forhold i denne sammenhengen. Bedragerne er ofte svært kreative når det gjelder å finne nye veier.
De utnytter tilfeldig oppståtte situasjoner (impulsbedragerier) eller finner hull i etablerte sikringsrutiner. Skanning av minibankkort har til nå vært et storbyfenomen. For å være på den sikre siden har vi likevel gjennomført tiltak for å sikre oss mot denne typen bedrageri. I mange år har vi dessuten fulgt nøye med på den aktiviteten som kataloghaiene bedriver, og vi har spart våre kunder for store beløp på dette bedrageriområdet.
Vær observante
- Vi oppfordrer våre ansatte til å være våkne og observante. En viktig del av sikringsarbeidet er å ha gode interne varslingsrutiner og sørge for at disse fungerer som forutsatt.
Varslingsrutiner går på alt fra mistenkelige observasjoner av personer, til egen atferd etter å ha mottatt melding om at innbruddsalarmen er utløst. Banken har både i og utenfor våre lokaler maskiner som inneholder penger, og disse kan være gjenstand for både sprengning og innbrudd.
Mangelfull kompetanse
- Kompetanse er en risikofaktor som er blitt litt for lite vektlagt, mener Grythe. Mangelfull kompetanse helt klart er en sikkerhetstrussel. Det kan for eksempel gjøres graverende feil i saksbehandling og it-systemer.
For å forebygge mot Mangelfull kompetanse, legger banken derfor stor vekt på at det ikke finnes kunnskap som bare én person besitter alene.
Nye tjenester
- Bankens kunderettede aktivitet har endret seg fra å utføre rene banktjenester til å bli en betydelig forsikringsaktør. Vi er kjent med at forsikringssvindel utgjør en stor forretnings- og sikkerhetsmessig risiko, og vi mener å ha tatt høyde for dette i forhold til legitimasjonskrav.
Stikkordet er Kjenn din kunde, understreker Grythe, som legger til at den årlige rapporten Finansnæringens trusselvurdering er et nyttig støtteverktøy for det løpende sikkerhetsarbeidet i banken.