Fremtidens brannvesen

En liten fremskutt enhet som rykker raskt ut til brannstedet og bryter et branntilløp før overtenning. Slik ser brannekspertene for seg fremtidens brannvesen.

Publisert

Les også: Sikkerheten for brannfolkene først

- En fremskutt enhet er et mindre utrykningskjøretøy med to mann som er raskere på pletten enn en vanlig brannbil.

Målet med en slik enhet er å komme tidligere i gang med innsatsen, aller helst før et brannobjekt er fullstendig overtent, forklarer Harald L. Hansen i brannsikkerhetsfirmaet CCS Cobra Norge i Svelvik. Dette vil kunne redde flere menneskeliv og spare store verdier som ellers vil gå tapt, mener han bestemt.

Hansen understreker at en slik fremskutt enhet ikke skal erstatte det tradisjonelle brannvesenet, men derimot supplere det. Enheten skal være først på brannstedet og ta seg av innsatsen i akuttfasen.

Infrarødt kamera

- Når det brenner, er det viktigst å bryte branntilløpet før objektet er fullstendig overtent. Tiden er den mest kritiske faktoren, og det er avgjørende å få lokalisert arnestedet raskest mulig. Til dette bruker mannskapene et IR-kamera.

De infrarøde kamerabildene viser hvor temperaturen i brannen er høyest, og dermed også hvor brannfolkene bør konsentrere innsatsen. Et stort fortrinn ved IR-kameraet er at det kan avdekke skjulte arnesteder. Svenske Saab Technologies har utviklet et varmekamera som er plassert i brannmannshjelmen. Dette er opprinnelig utformet som en del av JAS-teknologien for jagerflygere.

Denne kamerahjelmen har en stor fordel: Redningsmannskapene har hendene frie til andre og viktige gjøremål. Men du kan også bruke et håndholdt kamera. Det finnes små og lette slike kamera på markedet i dag, sier Hansen.

Ledelsessystem

Saab Technologies har i tillegg utviklet et ledelsessystem i form av en håndholdt pad, eller en liten datamaskin. Dette installeres i utrykningskjøretøyet, og gir rask oppkopling til alarmsentral og forskjellige databaser som kan være til nytte under slokkearbeidet.

Dette ledelsessystemet kan du bruke til å dirigere røykdykkere og holde kontroll med slokkearbeidet. Verktøyet skaffer deg kontroll med biler, gater eller brannobjekter. For eksempel kan du legge inn en plantegning over bedriftens lokaler og interiør, informasjon du kan hente raskt ut igjen ved behov.

Skjærslokkeren

- Straks arnestedet for brannen er lokalisert, skjærer du deg gjennom veggen eller taket på brannobjektet med skjærslokkeren (Se Aktuell Sikkerhet nummer seks fra i fjor). Når du har laget hull, stenger du for skjæremidlet og kjører vann under høyt trykk gjennom hullet.

Les mer om skjæreslukkeren her

Da settes prosessen med å kjøle ned eller slokke brannen umiddelbart i gang. Alt styres via en radioenhet som er plassert inne i brannbilen. Erfaringer fra enkelte kommuner i Sverige viser at to mann og en skjærslokker faktisk klarer minst 80 prosent av alle bygningsbranner. I de resterende 20 prosent av tilfellene bremses brannutviklingen, inntil forsterkninger ankommer skadestedet. Selv i de tilfellene da den fremskutte enheten ikke klarer å slokke brannen, kjøles den så mye ned at den gjør det langt tryggere for røykdykkere å ta seg inn i bygningen. De kan dessuten gå mye tidligere inn. Enheten klarer også å oppdage branner i skjulte rom mye bedre enn røykdykkere. Kombinasjonen skjærslokker og varmekamera gjør det enklere å avdekke og slokke slike bortgjemte brannsteder.

Overtrykksvifte

- Vannstrålen du skyter gjennom hullet, har en utgangshastighet på ca. 220 meter pr. sekund, og skjærslokkeren avgir ca. 50 liter vann i minuttet. Når vann går over til vanndamp, ekspanderer det hele 1700 ganger. Skjærslokkerens vanntåke er allerede på vei til en fordampning når det skytes ut, og når vannet når inn til brannstedet, ekspanderer det raskt og har en kraftig nedkjølende effekt.

Fordi branntemperaturen senkes så mye, er det ingen fare for såkalt backdraft eller branngasseksplosjon når surstoff blandes med branngassene. Straks temperaturen er lav nok, kan du gå inn med overtrykksvifte i en dør. Samtidig lager du en åpning i en annen ende av huset slik at du får ventilert ut røyken. Deretter kan røykdykkerne gå inn og gjøre en innsats.

- Overtrykksviften letter arbeidet for røykdykkerne enormt. Mulighetene for å redde menneskeliv blir langt større, og restverdiarbeidet blir bedre ivaretatt fordi branndykkerne får mye bedre sikt når røyken ventileres ut. I tillegg jobber branndykkerne under svært mye tryggere arbeidsforhold.

Bedre restverdiredning

Vanntåken fra skjærslokkeren fører til betydelig mindre vannskader enn tradisjonell slokking.

Dessuten eksperimenteres det med å blande skum i slokkevannet til skjærslokkeren, noe som vil gi enda bedre slokkeeffekt. En skumpumpe som koples til skjærslokkeren, vil være på markedet om kort tid. Og fordi mannskapene klarer å slokke brannen på et langt tidligere stadium, vil dette også bidra til å redusere brannskadene.

Tilleggsverktøy

- En slik fremskutt enhet er et tilleggsverktøy. Meningen er ikke å redusere innsatsen til det tradisjonelle brannvesenet, understreker Hansen. Han mener at en slik enhet burde ha en naturlig plass i et interkommunalt brannvesen, en mer og mer vanlig samarbeidsform i dag. Dersom hver av kommunene er utstyrt med en fremskutt enhet, er denne den første til å rykke ut på alarm innenfor sitt geografiske område. Deretter kan det interkommunale brannvesenet trå til.

- Utrykningsenheten bør også inneholde livredningsutstyr, for eksempel en hjertestarter, eller den kan ha med seg hydraulikkverktøy til bruk ved trafikkulykker, noe som allerede er standardutstyr i brannvesenets utrustning i dag.

"
Powered by Labrador CMS