Nøkkelfri suksess hos Anker
700 studenter som bor på Ankerløkka låser seg inn og ut av hyblene sine med mobiltelefon. Det innebærer færre nøkler, reduserte driftskostnader og nesten ingen «gammeldags nøkkeladministrasjon».
– Vi har fått bedre tid til å gi studentene kjærlighet, og til å drive trivselsfremmende tiltak. Den tiden vi tidligere brukte på nøkkelhåndtering, bruker vi nå på student-velferd. Antall henvendelser til resepsjonen er mer enn halvert etter at vi gikk over til tilnærmet nøkkelfri drift.
Det sier boligdirektør Sunniva Roux i Stiftelsen Anker Studentbolig.
– Løsningen vi har tatt i bruk frigjør ressurser til å yte mye mer omsorg til studentene enn vi kunne prioritere tidligere. Det føles godt, legger boligsjef Ida Louise Fjeldberg Westerlund.
«Vi fikk den kombinasjonen av låssystem og kommunikasjonskanal som vi ønsket oss»
Stiftelsen Anker Studentbolig
– Verdens mest innovative Iloq-prosjekt i 2023.
Det sier den finske produsenten om det nøkkelfrie låssystemet som de har levert til Stiftelsen Anker Studentbolig på Ankerløkka i Oslo.
Hedret i Finland
Foran ett tusen gjester, under den finske produsentens 20-årsjubileum i fjor, mottok boligdirektør Sunniva Roux applaus og et synlig bevis i form av en plakett. Sammen med de ansatte ser hun med stolthet tilbake på en vellykket overgang til en tilnærmet nøkkelfri tilværelse på Ankerløkka.
1.735 boliger
Foreløpig har Stiftelsen Anker Studentbolig tatt i bruk Iloq-låser med mobilstyring i 700 av 858 boliger på Ankerløkka. Håpet er at samtlige 1.735 Anker-boliger rundt i Oslo, pluss fellesdører, skal utstyres med Iloq-låser og mobiltelefonbetjening. Foreløpig er det bestemt at det kun skjer ved nyetableringer.
Batteriløst
Stiftelsen Anker Studentbolig teller snart sju lokasjoner i Oslo. Den siste kommer i Platous gate på Grønland om en stund.
Foreløpig er det altså i studentboligene på Ankerløkka, mellom gamle Oslo legevakt og Hausmannsgate, at gamle låser er byttet ut med Iloq S50. Utskiftingen omfatter 500 boliger som før var utstyrt med elektromekaniske nøkkellåser av typen Cliq fra Assa Abloy og 200 boliger med dører som ble betjent med brikke-baserte Salto.
Ankerløkka består av ti boligbygg.
– Inkludert alle fellesdørene, er den batteriløse Iloq S50 montert på cirka 800 dører. Studentene låser opp og igjen disse med mobiltelefonen sin. På telefonen har de installert en app fra tredjepartsleverandøren GuestCompass i Nederland, sier Roux.
Eksempler på andre dører enn hybeldørene, er dørene inn til alle byggene, fellesvaskeriet, studentsenteret, sykkelskur, lesesaler og næringslokaler.
Søppelbrønner
Sunniva Roux kom på sporet av Iloq-løsningen i 2020. Bakgrunnen var at leverandøren av søppelbrønner, på grunn av påkjenning fra vær og vind, anbefalte Iloq som eneste alternativ til låsing av brønnene.
Dette formidlet eiendomsutvikler Egil Paulsen til Roux, og ikke lenge etter var hun i dialog med Iloq-selger Per Friestad.
– Den dag i dag er det fortsatt ikke låser på søppelbrønnene. Men det ene førte med seg det andre – og dialogen endte, kort sagt, med at vi valgte omfattende utskifting av dørlåser. Første leveranse til Ankerløkka var i 2023. Erfaringene vi har gjort oss i de to årene som har gått, levner ingen tvil om at vi også ønsker samme løsning når det en gang skal byttes på våre øvrige lokasjoner, sier Roux.
Kommunikasjonskanal
I dialogen med Per Friestad i Iloq, ble representantene fra Stiftelsen Anker Studentboliger overbevist om at det ville være verdt å se nærmere på en Iloq-integrasjon med nederlandske GuestCompass. Sistnevnte er programvareleverandør og såkalt Iloq ecopartner.
– Vi reiste til Nederland og så hvordan Iloq S50 og appen fra GuestCompass ble brukt i studentboliger tilsvarende våre. Det Friestad hadde fortalt oss om hvilken merverdi GuestCompass kunne bidra med, så vi at stemte i praksis, sier Roux.
– Forut for denne turen hadde vi lenge savnet en kommunikasjonskanal med studentene. Det som nederlenderne presenterte for oss, viste akkurat det vi hadde fantasert om; en kombinasjon av låssystem og kommunikasjonskanal – og alt til en akseptabel pris. Vi vet at det finnes alternative løsninger fra andre leverandører, men totalt sett konkluderer vi fortsatt med at løsningen vi valgte er økonomisk og miljømessig fornuftig. Prisen vi har betalt for lås og app, er lavere enn tilbudene andre har gitt oss for bare lås. Løsningen er ikke minst verdifull også med tanke på studentenes hverdag, legger hun til.
«Anker-app»
Tidligere foregikk kommunikasjonen med studentene i form av sms, mail, oppslag og direktekontakt i resepsjonen. Ofte var det en utfordring at beskjeder ikke ble lest. Når kommunikasjonen nå skjer via appen i mobiltelefonen, erfarer de ansatte i Stiftelsen Anker Studentboliger en betydelig forbedring. Som ellers i samfunnet, er studentene vant til å ordne mye via smarttelefonen. At de hver dag forholder seg til appen når hybelen låses opp eller igjen, øker muligheten for at de også får med seg annen generell informasjon som legges ut.
– GuestCompass har laget en «Anker-app » hvor studentene – i tillegg til å låse opp og igjen dører – håndterer en rekke andre ting. Hele deres «studentreise» foregår i appen. Der finner de informasjon om aktiviteter, husreglement, branninstruks og en rekke andre interne og eksterne opplysninger som de behøver i hverdagen. For å melde fra om feil og mangler i boligen eller på Ankerløkka for øvrig, linkes studentene videre til en forvaltningsapp.
Færre henvendelser
I forbindelse med studentenes ankomst og avreise var det tidligere lange køer utenfor studentsenteret. Det tok mye tid å kvittere nøkler ut og inn. Ellers i året var det også et betydelig antall henvendelser i resepsjonen knyttet til problemer med nøkler og låser.
Antallet nøkler som ble mistet og som måtte erstattes hvert år, er halvert fra nærmere 400. Mistede nøkler påførte studentene ekstra kostnader og administrasjonen betydelig merarbeid. Driftspersonell brukte også store deler av tiden sin til arbeid og vedlikehold av dørlåser, inkludert batteribytte og smøring.
– Når vi har signert kontrakt med de studentene som skal bo på hybel som er utstyrt med Iloq-lås, sendes informasjonen automatisk til GuestCompass i Nederland. Der håndteres resten, og studentene kan låse seg inn i hybelen når nøkkelen i appen er aktivert. På den måten er studentene mer eller mindre selvhjulpne. I appen, hvor all nødvendig informasjon ligger, er det også mulig å etablere et eget «Anker-samfunn» for bygging av studentnettverk, sier Roux.
– Det finnes alltid noen som behøver litt ekstra bistand. Nå har vi i administrasjonen fått frigjort tid til å yte det, samt til å utføre andre oppgaver vi ikke hadde ordentlig tid til før, sier Ida Louise Fjeldberg Westerlund.
Begge trekker frem fordelen med at studentene kan dele tilgangen sin med andre. En slik «vennetilgang» gjør at studenten kan få bistand – uten å måtte belaste vekter eller en Anker-ansatt – til å låse opp hvis telefonen er mistet eller tom for strøm.
– Gruet oss unødig
I tillegg til alle fordelene som studentene og stiftelsens administrative ansatte oppnår ved bruk av Anker-appen, har driftspersonalet også fått en ny hverdag.
– Jeg sover mye bedre om natta nå enn før, slår driftsansvarlig Besim Issa fast.
Det er slutt på at fysiske nøkler på avveie er en fare for uønskede hendelser, og batteribytte i gamle sylindere og løsninger er også historie.
– Vi gruet oss til implementeringen, men det roet seg raskt. Det var mye enklere enn vi trodde. Vi hadde planer for ulike skrekkscenarier, men slapp heldigvis å iverksette noen av dem, sier Issa og driftstekniker John Manuel Sydnes.
– Kort fortalt er oppsettet veldig enkelt og vedlikeholdsbehovet er minimalt. At telefonen tilfører strøm til sylinderne slik at systemet er batterifritt, bidrar også til at vi når miljømålet vårt, sier Issa.
– Det er utfordrende å lære seg Iloq ordentlig, fordi det er aldri noe galt med produktet, legger han til med et smil.
Miljøgevinst
– Iloq har åpen API og mobile SDK-sertifikater. Det betyr at vår åpningsfunksjon kan integreres med tredjeparts-app.
Det sier sales manager Per Friestad i Iloq, og forklarer:
– Åpen API innebærer at vår database kommuniserer med andres databaser. I dette tilfellet betyr det at når Stiftelsen Anker Studentboliger legger inn en student i sin database, så lages det automatisk en bruker i Iloq-systemet – og deretter sendes det automatisk ut en nøkkel til studenten. For Anker sin del, skjer det via GuestCompass sin Anker-app.
– Robust og batterifri
Der det tidligere var Cliq på Ankerløkka, var det ikke nødvendig å bytte mer enn sylinderne. Dermed oppnådde stiftelsen en miljøgevinst fordi det aller meste fra dørmiljøet ble gjenbrukt. På dørene med Salto fra før, ble det byttet sylindere, låskasser og dørvridere.
– S50 er i utgangspunktet utviklet for kritisk infrastruktur. Produktet er 100 prosent batterifritt og høster strøm fra mobiltelefonens NFC-antenne. Det at låsen er utviklet for kritisk infrastruktur gjør den robust nok til å tåle temperatursvingninger, fuktighet og røff bruk. Låsene er helt vedlikeholdsfrie, sier Friestad.