Skal bekjempe overtramp med etikk-regler
En rekke uheldige episoder under oppsøkende salg av boligalarm, gjør at bransjen går sammen for å lære seg respektabel oppførsel. De tar blant annet grep for å unngå bruk av skremselspropaganda og usannheter i håp om å oppnå salg. Reportasjen under er hentet fra Aktuell Sikkerhets siste papirutgave.
Runar Karlsen i NHO Service hjelper boligalarmbransjen til å enes om felles etikk-regler. (Foto: Even Rise)
Boligalarmbransjen har sett seg lei på overtramp mot potensielle kunder og et generelt dårlig rykte for pågående salgsmetoder. Derfor har de tre største aktørene gått sammen for å lage etiske retningslinjer.
– I tillegg til de etiske retningslinjene, fastsettes det også hvordan eventuelle overtredelser skal følges opp. Skal det være noen vits med slike regler, må det få konsekvenser å ikke følge dem. Dette kan være i form av ekstraordinær opplæring, irettesettelse eller andre tiltak.
Det sier sikkerhetsbransjens fagsjef i NHO Service, Runar Karlsen. Han bistår Securitas Direct, Sector Alarm og Falck i arbeidet. Det var bransjerepresentantene selv som tok initiativet og ba om hjelp fra NHO Service til utarbeiding av et slikt regelverk.
– Bransjen vil ta grep for å sørge for at selgernes framferd blir slik at folk opplever dem som profesjonelle. Det skal ikke være slik at selgerne bruker skremselspropaganda og usannheter som virkemidler i håp om å oppnå et salg. Dette vil bli et tema i alle møter der aktørene i boligalarmbransjen treffes, sier Karlsen.
Tatt grep
Norge har trolig, ifølge NHO Service, verdens høyeste andel av boligalarmer sammenlignet med antall husstander. Konkurransen mellom aktørene i bransjen er tøff, og omdømmet deres svekkes med jevne mellomrom på grunn av enkelthendelser der folk har følt seg presset til å inngå avtaler.
– I 2006 og 2007 var salget langt mer aggressivt enn det er i dag. Sammenlignet med mengden alarmavtaler som inngås, hører vi egentlig om få saker der folk føler seg utsatt for overtramp. Vi har tatt grep og oppnådd forbedring, men samarbeidet om etiske retningslinjer skal gjøre oss enda bedre, sier administrerende direktør Tore Staveland i Securitas Direct.
– Mener du at salgsaktivitetene i bransjen har et ufortjent dårlig rykte i dag?
– Ja, det kan godt være. Selgerne i dag er i alle fall langt i fra så aggressive som midt på 2000-tallet, sier han.
Boligalarm omsettes i stor grad gjennom dørsalg.
Uniformering
– Bransjen er enig om at selgerne må være troverdige. De etiske retningslinjene skal fortelle dem hvordan de skal henvende seg til kundene, hva de skal si – og ikke minst hva de ikke skal si, sier Runar Karlsen.
– Falck ønsker å støtte samtlige tiltak i denne saken, og har allerede implementert dem i vår opplæringsinstitusjon som heter Falck Academy. Dette vil gjøre at konkurransen blir utført på en funksjonell og kundevennlig måte som kommer alle til gode. På denne måte vil kunden også lettere kunne skille de useriøse fra de seriøse aktørene i bransjen, sier administrerende direktør Peter Sinervo i Falck.
En utfordring bransjen står overfor, og som de etiske retningslinjene også kommer til å ivareta, er utstrakt baksnakking av konkurrentenes produkter.
Det blir også krav om at selgerne skal bære synlige ID-kort som gjør det enkelt for kundene å se både selgerens navn og hvilket selskap vedkommende representerer.
– Og heretter skal alarmselgerne også være uniformerte. Det skal bidra til at kunden lett assosierer selgeren med hvilket ærend vedkommende er ute i, sier Karlsen.
Statistikk fra FNO, NHO Service og Prognosesenteret viste ved utgangen av 2011 at det var mer enn 30 ganger større sjanse for å få innbrudd i boligen dersom man ikke har alarm.
Osloby skriver 27. april at Sector Alarm klaget Securitas Direct inn for Forbrukerombudet med påstand om brudd på markedsføringsloven. Førstnevnte hevder at selgere fra Securitas Direct skal ha ringt på hos Sector-kunder og hevdet at de representerte Sector. Deretter skal de ha sendt oppsigelse til Sector uten kundens samtykke. Securitas Direct sier til Oslyby at de ikke er enig i beskrivelsen, men at enkeltselgere har opptrådt på en kritikkverdig måte.
Osloby skriver videre at Forbrukerombudet ikke vil gå videre med saken, da de vurderer at klagen hovedsakelig dreier seg om forholdet mellom to næringsdrivende.