colourbox-nettbank

Farlig epost etter nettbanktrøbbel

Etter at flere nettbanker lå nede søndag, har mange kunder mottatt epost om oppgradering. Forbrukerombudet slår alarm, og advarer mot det som er regelrette svindelforsøk.

Publisert

Vær kritisk om du får mail med oppdatering av nettbankopplysningene dine. (Foto: Colourbox)

– Det er mange som har fått denne eposten, sier banksjef Jostein Andreas Stjern i Åfjord Sparebank til NTB.

Han så det som nødvendig å legge ut denne advarselen på bankens hjemmeside mandag:

– Kunder av oss og andre personer som ikke er kunder opplever å få epost fra oss. Dette er svindelforsøk fra noen utenfra. Vi jobber med saken!

– Det ser ut om epostene sendes fra utlandet, muligens Tyskland, legger han til.

Forbrukerombud Gry Nergård sier til NTB at det er svært enkelt å manipulere eposter slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift i stedet for en kreativ svindler.

I eposten oppfordres det til å klikke på en link, og gi fra seg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn og passord. Dermed risikerer man at denne informasjonen misbrukes.

– Ta straks kontakt med banken og sperr både bankkort og nettbank dersom du har gitt fra deg slik informasjon, oppfordres det.

Les mer i E24.

"
Powered by Labrador CMS