Elendig sikkerhet i norske tunneler

Lastebileierforbundet ber om tiltak

Norges Lastebileier Forbund frykter at det skal skje enda flere ulykker i Oslofjordtunnelen. Årsaken er måten tunnelen er konstruert på.

Publisert

Lastebileierforbundet frykter nye ulykker i Oslofjordtunnelen. Torsdag tok det fyr i et vogntog. (Illustrasjonsfoto)

Torsdag var det stor dramatikk i Oslofjordunnelen da et vogntog lastet med papir begynte å brenne.

– Det er egentlig slik at vi bare går og venter på at det skal skje en fatal ulykke der nede. Det er for bratt begge veier, hevder Norges Lastebileier Forbund.

– Vi venter på den store smellen, sier Olav Klasson Vefald til Aftenposten. Han er regionsjef for Buskerud, Vestfold og Telemark i Norges Lastebileier Forbund.

Det spekuleres i at hellingen ned mot bunnen av tunnelen er så bratt at det går varmgang i lastebilenes bremser. Dette kan føre til brann. Foreløpig er det for tidlig å si hva brannårsaken var torsdag.

– Det er nevnt som en mulig årsak, sier lensmann Reidar Foss til Dagbladet som konfronterer ham med spekulasjonene.

Etter at vogntoget tok fyr tidlig torsdag ettermiddag, ble 12 personer sendt til sykehus. 34 personer som ble innesperret i tunnelen søkte ly for røyken i nødboksene. Det ble rapportert om stor panikk blant dem som befant seg i tunnelen.

I en kommentar til lastebileierforbundets påstand om at sikkerheten i Oslofjordtunnelen er for dårlig, sier Øyvind Solberg Thorsen til Dagbladet, at det kan ha en sammenheng med at Norge er unntatt Eu-direktivet om tunnelsikkerhet.

Ifølge Aftenposten stenges Oslofjordtunnelen 300 ganger i året. Mellom 250 og 270 av disse stengningene er ikke planlagt. På det dypeste går tunnelløpet 134 meter under havoverflaten. Den er ifølge Store norske leksikon Europas lengste undersjøiske tunnel.

Les mer om brannen i Oslofjordtunnelen i Dagbladet og Aftenposten.

"
Powered by Labrador CMS