Vil aldri markedsføre Norge som trygg destinasjon

Seks millioner internasjonale gjester besøker Norge hvert år. – Vi har aldri noen garanti for hva som kan skje, derfor kommer vi aldri til å markedsføre Norge som trygt.

Publisert

Det sier Per-Arne Tuftin til Aftenposten. Han er direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.

– Men, vi vil gi turistene informasjon om hvordan norsk natur fungerer og hva turistene bør ta hensyn til. Gjennom VisitNorway.com ønsker vi å fortelle turister at vi har et godt system med krisehåndtering, understreker han.

Undersøkelser viser at 41 prosent unngår å reise til en destinasjon hvor det er opplevd fare for terrorisme eller sykdomsutbrudd. Reiselivet i Egypt tapte ifølge Aftenposten 30 millioner bare på de to første ukene av de politiske urolighetene i landet. Den forventede veksten på ni prosent for 2011 er kraftig nedjustert.

Informasjonen VisitNorway ønsker å gi om Norge, vil ikke flagges gjennom massive PR-kampanjer, men vil være tilgjengelig for alle som søker på nettsidene deres.

VisitNorways nettsider er tilgjengelig på 14 ulike språk, og i fjor sommer hadde vi omtrent 10 millioner besøkende. Sidene når bredt ut, og vi vil bruke nettet aktivt for å vise at dersom noe skjer, er man i trygge hender, sier Tuftin til Aftenposten.

På nettsidene løftes blant annet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Røde Kors og Norsk Folkehjelp fram med beskrivelser av deres arbeid.

Les mer i Aftenposten.

"
Powered by Labrador CMS