Nettbank

Tusenvis forsøkt lurt gjennom e-post

Tusenvis av SpareBank1-kunder er forsøkt lurt til å oppgi sensitiv informasjon ved å svare på en tilsendt e-post.

Publisert

Tusenvis av nettbankkunder er forsøkt svindlet. (Arkivfoto)

Fredag sendte kriminelle ut mail til tusenvis av nordmenn. Avsenderen utga seg for å være SpareBank1.

– Denne eposten er ikke sendt fra SpareBank1. Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på usikre nettsider, skriver banken på sin hjemmeside.

Informasjonen som avsenderen har bedt om, er personlige opplysninger, kortnummer og sikkerhetskoder. Opplysningene blir mottakerne av mailen bedt om å sende fra seg via en nettside, som ligner SpareBank1 sin påloggingsside, men som er falsk.

– Det viktigste du kan gjøre for å beskytte deg mot såkalte phishing-angrep, er å sjekke om nettsiden er sikker. Det kan du finne ut ved å kontrollere at domenenavnet er: sparebank1.no. Siden skal også ha ”https” i adressefeltet, og det skal være et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet ved siden av nettadressen, opplyser SpareBank1.

Kunder som har latt seg lure, må sperre kortene sine. De må også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoene i en periode, og ta kontakt med banken dersom dette skjer.

På bankens nettside kan du lese mer om phishing.

Les også hva NRK skriver om saken

"
Powered by Labrador CMS