Sector Alarm gjennomgår rutinene
Selv om alarmen var utløst, ringte det ingen bjeller hos operatøren i Sector Alarm da kunden flere ganger oppga feil passord. Samtidig herjet væpnede ranere i familiens hus.
Sector Alarm lover å se på rutinene etter at en av deres kunder ble utsatt for hjemme-ran. (Illustrasjonsfoto: Sector Alarm)
Det er Aftenposten som omtaler hvordan Sector Alarm-kunden opplevde møtet med operatøren da ranere hadde slått til mot familiens hus. Dette var ved midnattstider mandag, og alarmen ble utløst da ranerne brøt seg inn gjennom inngangsdøren.
– De bevæpnede ranerne tvang moren i familien til å slå av alarmen som er tilknyttet Sector Alarm, skriver Aftenposten.
– Jeg slo feil kode to ganger, fordi jeg visste at alarmselskapet da ville ringe opp. Så slo jeg riktig kode, sier moren i huset til Aftenposten.
Da operatøren ringte, satt en av ranerne tett inntil kvinnen og fulgte nøye med.
– Jeg ville at hun på alarmsentralen skulle skjønne at jeg oppga feil passord bevisst. Jeg kunne jo ikke si at det var innbrudd og at det sto en tyv ved siden av meg. Tre eller fire ganger sa jeg feil passord, men hun forsto ikke et pip. Til slutt våget jeg ikke annet enn å hviske det rette passordet, etter at raneren hadde flyttet seg slik at han ikke hørte meg, sier kvinnen til Aftenposten.
Overfor Aftenposten beklager ledelsen i Sector Alarm det som skjedde, men kan samtidig ikke se at operatøren kunne handlet annerledes.
– Vi skulle gjerne ha gjort noe med det der og da, men i løpet av samtalen oppgir kvinnen rett passord. I forhold til våre rutiner er dette en klarering, sier kunde- og markedssjef Stian Veganger.
– Vi må selvfølgelig se om det er noe som vi må gjøre annerledes, når vi ser at det har skjedd to til tre tilfeller av slike ran den siste tiden. Hos oss er det første gang noe slik skjer, sier han til Aftenposten.
Les mer i Aftenposten.
"