Nordlysbrannen burde vært slukket automatisk
Brannen i MS Nordlys ble ikke slokket før etter nærmere tre timer. Nå kritiseres det at dødsbrannen i Hurtigrute-skipet fikk utvikle seg så lenge som den gjorde.
– Brannslukningssystemer i båter bør være av en karakter som gjør at en brann ikke utvikler og holder på lenge. Alt som er manuelt er sårbart, fordi man da er avhengig av at noen er til stede, sier brannteknisk rådgiver Trygve Conradi i Sweco til VG Nett.
– Det å velge et slukkesystem som krever opptelling av mannskapene først, høres ikke veldig fornuftig ut. Skal du slukke en brann effektivt, må du ha automatiske systemer som oppdager brannen og slukke den, legger han til.
Til VG Nett sier han at automatisk brannslukking reduserer muligheten for menneskelige feil, samtidig som skadebildet normalt blir mindre problematisk for personer og materiell.
Hurtigruten har ifølge nettstedet tidligere uttalt at tiden mellom brannen startet og ble slukket, skyldes at de ikke torde skru på brannslokningsanlegget før de var helt sikre på at det ikke befant seg mennesker i rommet. Det såkalte Co2-anlegget er livsfarlig dersom mannskapet er i nærheten når det brukes. Derfor må det utløses manuelt.
– I ettertid er det blitt kjent at det ikke ble startet i det hele tatt. Hurtigruten hevder brannen i maskinrommet enten slukket ved hjelp av et annet anlegg, eller av røykdykkerne som tok seg ned i maskinrommet for å søke etter de savnede, skriver nettstedet.
VG Nett skriver at brannslukningsanlegget som ble utløst er et såkalt punktdyseanlegg, en form for sprinkleranlegg som står over motorer og utstyr. Dette kan kun startes i skipets kontroll-, separator- eller maskinrom.
Hurtigruten skal ikke ha planer om å bytte ut Co2-anleggene på sine skip.
– Det var oppe i diskusjonen den gangen Halon-gass ble forbudt, men jeg vet ikke hvorfor valget havnet på Co2. Det var blant annet spørsmål om plass, og om hvor effektiv den nye gassen var, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum til VG Nett.
"