Fullt fokus på omdømmet
Reklamefilm og felles informasjonsbase som pusher ut bildelagte solskinnshistorier fra vekterbransjen. Det er to av mange forslag det jobbes videre med i det høyst aktive Konsensus-prosjektet.
Prosjektleder Knut Kloster Bjørge. (Foto: Even Rise)
Denne uka har det vært nytt møte i Konsensus, prosjektet som jobber for en felles strategi med målsetning om å styrke sikkerhetsbransjens omdømme.
Det er delprosjektet ”Vekter 365” som nå er inne i en hektisk fase med å jobbe fram konkrete ideer. Disse skal presenteres på stor-samlingen som er planlagt til våren. To arbeidsgrupper har gått hvert til sitt for å konsentrere seg om henholdsvis mediestrategi og markedstiltak for øvrig.
Gruppene er satt sammen på kryss og tvers av representanter fra selskapene som er med i Konsensus. Disse er Nokas, Stas, Loomis, G4S, Securitas og ISS Security.
– Vi er veldig godt fornøyde, og fremdriften er som er planlagt. Engasjementet er stort fra alle. Bransjen selv representerer bred kompetanse, men vi trekker også inn eksterne krefter som kan bidra med positive innspill, sier prosjektleder Knut Kloster Bjørge fra Løft Team kurs- og kompetanseinstitutt.
Under samlingen denne uka, fikk deltakerne blant annet høre hvordan Energi Norge jobbet fram kampanjen ”Grønn Boks” for noen år tilbake. Kommunikasjonsdirektør Kristian Pladsen redegjorde for hvordan denne ble lagt opp, og hvilken suksess kampanjen faktisk ble. Dette for å vise sikkerhetsbransjen hvor effektfull en informasjons- og reklamekampanje kan være.
Også Else-Britt Hauge fra LO og Ingrid Steen Malt fra NHO kom utenfra med ideer om omdømmebyggende tiltak. Gjennom deres presentasjon fikk representantene fra sikkerhetsbransjen høre om den nylig reviderte utgaven av PALU-meteret.
PALU er en forkortelse for partsbasert ledelsesutvikling; Utvikling av ledere og tillitsvalgte – sammen for fremtiden. Dette er verktøy Konsensus, etter det Aktuell Sikkerhet erfarer, vil ta i bruk i sin omdømmebygging. Det vil også bli motivert til at hver enkelt bedrift i prosjektet også skal nyttiggjøre seg PALU. Både Hauge og Steen Malt hevder overfor Aktuell Sikkerhet at PALU i høyeste grad er egnet til bruk i sikkerhetsbransjens arbeid med å bedre sitt omdømme.
Blant innspillene som kom fram i forkant av denne ukens samling, er prosjektet ”Levende bilder” som ble lansert av informasjonssjef Baard Fiksdal i NHO Service. Ideen er at vektere skal ta opp film mens de arbeider, og bruke dette i redigert versjon til omdømmeutvikling mot blant annet media og kunder i ettertid. Han foreslår også en felles nyhetsbank bedriftene kan kanalisere solskinnshistorier inn til, og som etterpå pushes ut til media.
Han foreslår også produksjon av en film som viser bredden og dybden i vakt- og sikkerhetsbransjen, samt en felles bransjeportal og felles strategi for presentasjon av yrket under messer.
Statistikksjef Lasse Tenden i NHO Service har også lansert flere spreke forslag, deriblant etablering av en opplæringsansvarlig i hvert selskap. Vedkommende, skal bidra til et nært fremstående fagutviklingsarbeid hvor et bachelorstudie ved en av Oslos høyskoler skal lages, og hvor vakt- og sikkerhetsarbeid skal være en del av. Bransjen foreslås i den forbindelse å stille med forelesere.
Tenden foreslår blant annet også at hvert selskap får sin statistikkansvarlige. Han er også opptatt av at det utarbeides statistikk fra sikkerhetsbransjen egnet til fremstøt mot lokale medier, og ikke bare riksmedier som i dag.
– Din bedrift blir ikke bedre om den ikke har konkurranse. Men vi må vite hva vi konkurrerer om, dele kunnskap med hverandre og se framover. Vi må være innovative, sa viseadministrerende direktør Anne Jensen i NHO Service til Aktuell Sikkerhet under den første Konsensus-samlingen i fjor høst.
Du kan lese mer om Konsensus og PALU i neste utgave av Aktuell Sikkerhet. Her kan du lese mer om PALU i en rapport utgitt av SINTEF, NHO, LO og Hovedorganisasjonens Fellestiltak i juni 2010, altså før den nylige revisjonen ble foretatt.
"