Vi har ikke gjort nok
I stedet for å se tilbake på alt som ikke er gjort, ser Martin Holmen framover. Lederen i sikkerhetsbransjens næringsutvalg gleder seg nå over at prosjektet for å styrke vekternes omdømme er sparket i gang.
- Ta ekte bilder. Det kan være avgjørende for om media omtaler en sak eller ikke, sier informasjonssjef Baard Fiksdal til vakt- og sikkerhetsbransjen.
Mandag møttes ledere og tillitsvalgte fra vakt- og sikkerhetsbransjen til kick-off for ”Vekter 365”. Dette er en del av Konsensusprosjektet i regi av NHO Service og Norsk Arbeidsmandsforbund. Formålet er at partene skal spille på lag for styrke vakt- og sikkerhetsbransjens omdømme.
– Konsensus betyr å ha samme oppfatning. Derfor må vi bli enige om hva vi skal gjøre for å styrke omdømmet vårt, sa Martin Holmen da han åpnet konferansen.
Holmen, som også er administrerende direktør i Securitas, mener det er viktig å bringe til torgs faktabasert kunnskap om samfunnsinnsatsen som bransjen legger ned.
– Den informasjonen finnes. Faktasjef Lasse Tenden i NHO Service fører nøye statistikk som viser alt det positive vi bidrar med. Dette er håndfaste bevis. Hans utredninger kan uten tvil brukes til vår fordel. Vi må bare finne ut hvordan dette kan formidles ut gjennom media, sa Holmen.
– Vi fra arbeidsgiversiden har ikke gjort nok for å styrke bransjens omdømme, men nå er prosessen i gang for alvor – og begge parter har et klart ønske om å lykkes. Dere er tøffe som tar utfordringen, sa lederen i næringsutvalget under åpningen.
Informasjonssjef Baard Fiksdal i NHO Service legger ikke skjul på at vakt- og sikkerhetsbransjen har en stor utfordring når det gjelder å tenne media på en måte som resulterer i positive oppslag.
– Dere må få en felles mediestrategi dersom bransjen skal nå opp i nyhetsbildet. Streiken tidligere i år førte til 2000 medieoppslag, og fikk synliggjort hvor viktige dere er. Men for øvrig har bransjen ellers bare et oppslag gjennomsnittelig hver uke. Og disse er ofte negativt ladet, sa Fiksdal.
Han er samtidig opptatt av at vekterne må være klar over at de hele tiden kan være gjenstand for mobilfilming:
– Dette er en rammebetingelse dere må forholde dere til, og som kan være avgjørende for omdømmebyggingen. Dere må være forberedt på at alt dere gjør kan bli filmet og lagt ut på nettet. Og der blir det liggende i evig tid. Den berømte ”salatsaken” er et godt eksempel på det.
– Medieinteressen overfor vekterbransjen er sterk fordi de ofte leter etter eksempler på urett, maktovergrep, dramatikk og konflikt. De har gjort seg til ”den lille manns” forsvarer, sa han.
Baard Fiksdal understreket overfor bransjen at de i mediesammenheng også må forholde seg til den underholdningsverdien som eksisterer.
– Det er stor kraft i levende bilder. Media er ute etter de levende bildene som bare dere kan ta for å dokumentere alle utfordringene som løses av vektere med positivt resultat. Sørg for at alle er drillet til å ta vare på de gode historiene gjennom et kamera. Hvorvidt alle bildene kan brukes, må diskuteres i etterkant. Men det er et faktum at ekte filmopptak eller bilder fra ulike former for redningsaksjoner kommer til å vinne plass i media, sa Fiksdal.
Faktasjef Lasse Tenden oppfordrer hvert enkelt selskap til bedre å nyttiggjøre seg statistikken han utarbeider årlig.
– Det er ikke ofte jeg opplever at sikkerhetsselskapene spør meg om en gjennomgang. Det bør dere gjøre oftere fordi det er viktig å sette seg godt inn i statistikken. Informasjonen som ligger i statistikken må brukes aktivt ut til samfunnet, det være seg overfor både politiet og medier – så vel på landsbasis som på lokalt plan, sa Tenden.
Etter innledningene fra Holmen, Fiksdal og Tenden, fortsatte lederne og de tillitsvalgte debatten med mål om å etter hvert å få nedfelt en felles strategi for omdømmearbeidet. Prosjektleder for Konsensus erKnut Kloster Bjørge fra Løft Team Kurs- og konferanseinstitutt.
Les hva NHO Service har skrevet om mandagens konferanse her: http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=2402&categoryID=139
"