Pearl of Scandinavia

Spesialkompetanse for skipsbranner

Brannen om bord på danskebåten Pearl of Scandinavia ble raskt slokket med bistand fra svenske og danske RITS-mannskaper. I Norge har sju norske brannvesen tilsvarende kompetanse.

Publisert

Halvannen time etter at det begynte å brenne om bord på Pearl of Scandinavia var brannen under kontroll.

Flere hundre passasjerer måtte denne uka evakueres oppover i båten da det oppsto brann i Pearl of Scandinavia. Ferga, som kjørte fra Oslo til København, var da i nærheten av Höganäs i Sverige. Politiet begynte umiddelbart å planlegge full evakuering, men planene ble aldri realisert.

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er redningsberedskapen til sjøs i Norge styrket betydelig etter den tragiske brannen om bord på Scandinavian Star i 1990. 159 personer omkom i den fatale brannen mellom Oslo og Fredrikshavn.

– Sju norske brannvesen langs kysten har skaffet seg spesialkompetanse for å slukke branner om bord i skip. Disse øves jevnlig og er godt forberedt til å bistå skipenes egne mannskaper i rednings- og slukkearbeider, opplyser Direktoratet for samfunnssikkerhet.

Norge leder et nordisk RITS-forum som skal bidra til økt samarbeid og læring over landegrensene. Til sammen 20 nordiske brannvesen er med i prosjektet.

RITS står for ”redningsinnsats til sjøs”, og er et samlebegrep for sjøbasert og landbasert assistanse ved branner og andre ulykker til sjøs.

– Det er i første rekke skipets egne mannskaper som skal håndtere hendelser om bord. Ved kompliserte eller langvarige branner kan det likevel være nødvendig med bistand utenfra. Høy kompetanse hos RITS-mannskapene, og det nordiske samarbeid på dette området, gjør at vi er godt forberedt på å håndtere skipsbranner. Vi har stadige hendelser som viser at det er viktig å ha en god beredskap på dette området, sier seniorrådgiver Jan Helge Kaiser i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Siste gang det ble gitt bistand fra norske RITS-styrker var under brannen om bord på cruiseskipet Deutschland sommeren 2010. Skipet lå da til kai i Eidfjord.

Dansk politi tror brannen om bord på Pearl of Scandinavian skyldes teknisk feil på en el-bil som sto til lading på bildekket.

Powered by Labrador CMS