Lær deg å anmelde riktig

Etter en uønsket hendelse er det viktig å anmelde riktig. NorSIS har utviklet en vei­led­ning som gir noen tips om hva en anmeld­else bør inne­holde.

Ønsker du en erstatning, må dette opplyses allerede i anmeldelsen.

Veiledningen er et eksempel på hvordan en anmeldelse til politiet kan utformes, og hva den kan inne­holde, opplyser Norsk senter for infor­masjons­sikring (NorSIS).

Å foreta en anmeldelse er en alvorlig handling, og den bør derfor være gjennom­tenkt og best mulig dokumentert, ifølge NorSIS. Det er viktig å fremstille saken så klart som mulig. Normalt bør en anmeldelse skje til politiet der du bor eller driver virk­somhet.

Hovedpunktene i en anmeldelse er:

  • Beskrivelse av anmelder / fornærmede.
  • Angivelse av eventuelle konkrete mistenkte.
  • Hva saken gjelder. Legg ved dokumentasjon. Navngi vitner.
  • Hvilke straffebestemmelser du mener er relevante.
  • Opplysninger om eventuelle tidligere rette­gang­skritt.
  • Fremsettelse av erstatnings­krav.
  • Fullmakt fra den som begjærer påtale og straff (eks. styret i en bedrift).
  • Navn på kontaktperson som kan gi politiet ytterligere opplysninger.



Powered by Labrador CMS