Lær deg å anmelde riktig
Etter en uønsket hendelse er det viktig å anmelde riktig. NorSIS har utviklet en veiledning som gir noen tips om hva en anmeldelse bør inneholde.
Ønsker du en erstatning, må dette opplyses allerede i anmeldelsen.
Veiledningen er et eksempel på hvordan en anmeldelse til politiet kan utformes, og hva den kan inneholde, opplyser Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
Å foreta en anmeldelse er en alvorlig handling, og den bør derfor være gjennomtenkt og best mulig dokumentert, ifølge NorSIS. Det er viktig å fremstille saken så klart som mulig. Normalt bør en anmeldelse skje til politiet der du bor eller driver virksomhet.
Hovedpunktene i en anmeldelse er:
- Beskrivelse av anmelder / fornærmede.
- Angivelse av eventuelle konkrete mistenkte.
- Hva saken gjelder. Legg ved dokumentasjon. Navngi vitner.
- Hvilke straffebestemmelser du mener er relevante.
- Opplysninger om eventuelle tidligere rettegangskritt.
- Fremsettelse av erstatningskrav.
- Fullmakt fra den som begjærer påtale og straff (eks. styret i en bedrift).
- Navn på kontaktperson som kan gi politiet ytterligere opplysninger.