Advarer mot servicesvindel
Kjøpesentrene Byhaven og Merkur i Trondheim sentrum har sendt ut advarsel til alle sine butikker, etter at en person skal ha forsøkt å lure betjeningen ved en butikk på Byhaven i forrige uke, skriver adressa.no.
Senterleder Elisabeth Høstflot Klæbo bekrefter overfor Adresseavisen at det er slått alarm. En mannsperson skal ha oppsøkt butikken og påstått at betalingsterminalen måtte byttes ut, men servicemannen ble avvist.
– Heldigvis var betjeningen så snarrådig at de luktet lunta og nektet å bytte terminalen, sier Klæbo. Ettersom Byhaven og Mercur har samme sentereiere, er det foretatt varsling i begge senter. Det er også gitt beskjed til vaktselskapet Securitas, som har sikkerhetsansvaret ved kjøpesentrene.
Svindler butikker
Tidligere var det ofte minibankene som ble utsatt for såkalt skimming, det vil si at elektronisk innhold på et betalingskort kopieres. Men det siste året har svindlerne beveget seg mer over til betalingsterminaler - som er å finne i de fleste butikker over hele landet.
En av fremgangsmåtene for å få byttet ut terminaler, har vært at butikker utsettes for innbrudd, der det i ettertid har vist seg at hovedformålet var å bytte ut betalingsterminalene samtidig. På denne måten ble blant annet 200 kort kopiert på Østlandet i fjor. Men nå kan det altså se ut til at svindlerne går enda mer direkte på butikkene.
– Vi har fått varsel om tilfellet, og har også fått beskjed fra Securitas om at forholdet ved Byhaven vil bli politianmeldt. Foreløpig er det ikke kommet inn noen meldinger om lignende hendelser i Trondheim, sier Torkil Ramstad ved avdeling for strategisk analyse og etterretning hos Sør-Trøndelag politidistrikt til Adresseavisen.
Ifølge Krimvakta i Trondheim skal personen som ville bytte ut Byhaven-butikkens terminal ha forlatt stedet da betjeningen begynte å stille kontrollspørsmål.
Servicesvindel
Knut Kvalheim, daglig leder i Bankenes Standardiseringskontor (BSK), er kjent med Servicesvindelmetoden.
– Vi vet at dette er prøvd forskjellige steder i landet, men det er ikke utbredt. Butikker er oppfordret til å ringe sin leverandør for å sjekke, dersom en serviceperson dukker opp, spesielt dersom du ikke har bestilt noe service selv, sier Kvalheim.
Kunder oppfordres til å bruke chip, fremfor magnetstripen, da denne skal være vanskeligere å skimme.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sent ut en gang i uken!
"