Forhandlere bremser nyskapingen i sikkerhetsbransjen

Overgangen fra analog til digital overvåking er i full gang, men likevel tilbyr mange forhandlere fortsatt analoge løsninger, fordi de tjener mer på å selge dem.

Publisert

Det er en daglig utfordring for produsentene av overvåkingsutstyr at enkelte forhandlere bremser den teknologiske utviklingen i bransjen, mener den tyske produsenten Mobotix, en europeisk leverandør av digitale, nettverksbaserte videosikkerhetssystemer.

Trenger færre kameraer

Markedsvilkårene i sikkerhetsbransjen gjør at man bør tenke seg godt om når man skal investere i en overvåkingsløsning. Den teknologiske utviklingen i overvåkingsutstyr betyr at man nå trenger langt færre kameraer for å få en full overvåkingsløsning. Til gjengjeld er stykkprisen på digitale overvåkingskameraer høyere enn på analoge, og derfor har markedet blitt vanskeligere å gjennomskue for kundene. Business development manager Bo Ørbjerg hos Mobotix opplever at enkelte forhandlere utnytter det ugjennomsiktige markedet for å selge unødvendig dyre løsninger.

– De aller fleste forhandlere har gode hensikter, og foreslår den beste løsningen for kunden. Men jeg opplever også at kunder har blitt tilbudt en analog løsning, selv om en digital løsning er et langt bedre valg i situasjonen. Her er det sannsynligvis utslagsgivende at forhandleren tjener mer på å selge seks analoge kameraer enn to digitale, konstaterer han.

Vurder den samlede løsningen

Ved første øyekast ser analoge løsninger ofte billigere ut, men hvis vi ser på hele løsningen i stedet for de enkelte delene, er digitale løsninger ofte det beste tilbudet for kunden. Derfor er det viktig at kundene kjenner premissene når de vurderer et overvåkingstilbud.

– Det er en utfordring for bransjen at en rekke forhandlere ikke vil selge de nyeste og mest oppdaterte produktene, fordi de ikke tjener så mye på dem. De sitter som portvakter i markedet, og har dermed stor innflytelse på hvilke løsninger som blir etterspurt. Kundene skal naturligvis kunne stole på forhandlerne, men når det står økonomiske interesser på spill, er det en god idé å ha sunn skepsis overfor de tilbudene du får, utdyper Bo Ørbjerg.

Den kortsiktige løsningen

Hos Mobotix undrer man seg over at noen forhandlere tenker så kortsiktig når de gir kundene råd om overvåking.

– Hvis forhandlerne tenkte mer langsiktig, kunne de sikkert beholdt kundene i flere år. Men hvis du selger en løsning som likevel må skiftes etter to år, er det neppe sannsynlig at kunden henvender seg til samme forhandler igjen. Jeg sier ikke at en analog løsning ikke kan være riktig i enkelte situasjoner. Vi vil bare gjerne gjøre både virksomheter og private oppmerksomme på at de bør tenke seg om en ekstra gang før de følger forhandlerens råd, konstaterer Bo Ørbjerg.

(Pressemelding)

For ytterligere informasjon, ta kontakt med Bo Ørbjerg, i Mobotix, tlf.: +45 29 20 60 11, eller besøk nettsiden www.mobotix.com.

" Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som sendes ut en gang i uken!Abonnér på Aktuell Sikkerhet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS