Christian-Forsmo-Statens-Ve

Vi følger tunnelsikkerhetsforskriften

– Statens vegvesen forholder seg til tunnelsikkerhetsforskriften i arbeidet med å forbedre brannsikkerheten i norske veitunneler. Risikoanalyse av tunnelen hvert sjette år bestemmer hvor raskt brannsikkerheten kan bedres.

Publisert

Christian Forsmo er brannvernleder for tunnelene for Statens vegvesen i Salten i Nordland. (Foto: Jan Tveita)

Dette sier Christian Forsmo, brannvernleder for tunnelene i Nordland. Forsmo er ansatt ved Statens vegvesen, region nord, Salten distrikt, med hovedkontor i Bodø.

– Tunnelsikkerhetsforskriften angir minimumskravene for tekniske installasjoner som skal være på plass i tunnelene, for eksempel antall nødtelefoner, brannslokkingsapparater, avstanden mellom nødstasjoner og kravene til ventilasjon, overvåking og belysning.

Sikkerhetsgodkjenning

– Ut fra disse kravene gir Vegdirektoratet sikkerhetsgodkjenning av tunnelene hvert sjette år, dersom alt det tekniske oppfyller kravene i forskriften. Dette gjelder også nye tunneler, opplyser Forsmo, som legger til at Statens vegvesen nettopp er i ferd med å foreta risikoanalyse av Steigen-tunnelen. Steigen-tunnelen sto ferdig i 1991. Den er 8079 meter lang, og inneholder tre prosent PE-skum. Tunnelen har en gjennomsnittlig døgntrafikk på 200 kjøretøy. Risikoanalysen viser at det statistisk sett kan oppstå en bilbrann hvert 129. år i tunnelen.

– I Steigen-tunnelen river vi ned alt gammelt PE-skum som er i ferd med å løsne. Men store partier i tunnelen er fremdeles i god stand, og der oversprøyter vi PE-skummet med minimum åtte cm betong, slik at brannsikkerheten bedres betydelig. I tillegg går vi gjennom den øvrige tekniske utrustningen i tunnelen.

– I slutten av oktober i år åpner den nye Vethaugen-tunnelen i Nordland. Den blir den første strekningen på Rv 17. Her er alle vegger og tak innvendig dekket med betong, i tillegg til at det er bygd kummer for slokkevann. Skulle det oppstå brann i tunnelen, kan det være livsviktig for brannvesenet å ha rask tilgang på ekstra slokkevann.

Ønsker opprustning

Skulle brannvernlederen for tunnelene i Salten ønske seg noe, måtte det være å få rustet opp de gamle tunnelene på E6 i Nordland kraftig, ikke minst ved å utvide profilen på dem.

– Men da snakker vi om store statlige bevilgninger, og det er et helt annet tema, sier Christian Forsmo, som aller helst vil unngå å oppleve marerittet: En brann i en tunnel i Salten-distriktet.

Kalvik tunnel er den eneste tunnelen i Salten som ikke inneholder PE-skum. (Foto: Jan Tveita)

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS