Vær obs på kataloghaiene
Kataloghaiene herjer i næringslivet igjen. Bruk varslingslisten.no når du har mistanke om at du står overfor svindel.
Kataloghaiene herjer i næringslivet. (Faksimile av brev til Aktuell Sikkerhet)
Kataloghaier er dessverre blitt et tilbakevendende fenomen i norsk næringsliv. Ferietiden er høysesong for svindlerne. Når nøkkelpersonener i bedriftene er på ferie og mange vikarer fyller arbeidsplassene, gjør det det enklere for kataloghaiene å lykkes med uærlige salgsmetoder.
Varslingslisten
I denne anledning er det derfor på sin plass å minne om varslingslisten.no. På denne listen finner du en oversikt over katalogfirmaer og andre som mange næringsdrivende har funnet grunn til å klage på. Listen bygger blant annet på flere hundre varsler og klager. Selskapene på listen er de som det er flest klager på, og vi antar derfor at de følger rutiner som næringsdrivende har lett for å misforstå. På denne bakgrunn oppfordres næringsdrivende til å kontrollere hvilket konkret produkt som er bestilt, løpende kontraktsforhold og at du ikke har misoppfattet hvem som er tilbyder. Det er en fordel for både kjøper og selger av tjenestene.
Noen råd før du betaler til kataloghaier:
" 1. Ikke aksepter et tilbud, verken muntlig eller skriftlig, uten at du er sikker på hva det omfatter. Hvis både produktet og bedriften er ny og ukjent, bør du være ekstra på vakt. Sjekk Varslingslisten hvis du er i tvil. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller bedrifter. Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell.2. Er du i tvil om hva tilbudet består i eller hvem leverandøren er, be om skriftlig dokumentasjon før du tar en avgjørelse.3. Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.4. Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et spesielt godt tilbud, er det grunn til å være ekstra skeptisk.5. Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktige ordrebekreftelser, fakturaer, inkassovarsler o.l. - og gjør det raskt. Send kopi av reklamasjonen til Varslingslisten eller din næringsorganisasjon.6. Ikke betal en urettmessig faktura bare for å bli kvitt problemet. Ved å betale denne type fakturaer er du med på å opprettholde inntektsgrunnlaget til useriøse aktører og dermed at enda flere næringsdrivende blir utsatt for problemene.7. Ikke la deg skremme av ordet inkasso. Hvis du kan dokumentere at dubestridt kravet (se pkt 5), skal ikke de autoriserte inkassofirmaene inndrive kravet som ordinær inkasso med inkassogebyr og mulig betalingsanmerkning.8. Rapporter upresis eller villedende markedsføring til Varslingslisten eller din næringsorganisasjon.
"