Selvbetjente kasser uten tyverisikring
Kasser der kunden selv skanner og betaler varene er på fullt inntog i Europa og nå også i Norge. Enkelte mangler tyveribeskyttelse.
Björn Weber i Planet Retail.
– Enkelte kasseløsninger kjører ingen kontroll på antall varer eller vekt. Dermed kan kunden simpelthen unnlate å skanne dem, sier Björn Weber ved analyseinstituttet Planet Retail i Tyskland.
– Det har også vært en del innkjøringsproblemer med selvbetjente kasser, der ærlige kunder opplever å få feil når de skanner varene. Hvis tyven skulle bli stoppet i utgangen, kan han bare si at han prøvde så godt han kunne, men ikke klarte å skanne varen, sier Weber, som frykter at selvutsjekkingen overlater veldig mye til kundens lojalitet.
Kan gi bedre sikkerhet
Selvbetjente betalingsterminaler hos Carrefour. Kunden bruker mobilt utstyr for å skanne varene og for å betale.
I Aktuell Sikkerhet nr. 6-2009 kan du lese mer om slike kasser, som nå rulles ut i store europeiske dagligvarekjeder. Weber legger til at en god selvbetjeningsløsning kan gi mindre svinn enn manuelle kasser.
– Det er kjent at ekspeditører iblant unnlater å skanne varer for venner og familie. Denne typen svinn er meget vanskelig å avsløre, fordi det ikke finnes data på varen. Med en god selvutsjekkingsløsning unngår du denne typen svinn.
– Hvis kundene motiveres til å bruke kort, vil du desuten slippe å måtte håndtere like store mengder kontanter som før. Det gir mindre risiko for ran.
Blir stadig bedre
IKI-kjeden i Litauen innfører en selvutsjekkløsning levert av NCR.
Dagens systemer klarer likevel ikke å håndtere alle typer varer like godt. Selv om dette først fremst har med brukervennlighet å gjøre, påvirker det også mulighetene for nasking.
Weber tror det vil gå flere år før tyverisikkerheten er på topp. Hvis du planlegger å investere i ekspeditørfrie kasser, anbefaler han at du tenker på:
Barrierer kan hindre kunder fra å stikke av uten å betale.
– Du bør både på forhånd og underveis kommunisere endringene med ansatte og kunder. Det finnes eksempler på kjeder som har tatt hele løsningen ut av drift etter bare seks uker, og mistet kunder, delvis fordi de ikke kommuniserte endringene godt nok.
– Du bør ha en tydelig strategi mot tyveri. Sett deg inn i hvordan tyverisikringen fungerer og hvordan andre butikker opplever brukervennligheten.
– Ikke glem å tenke design. Moderne teknologi bør se moderne ut.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken!
"