Selvutsjekk Tesco

Selvbetjente kasser uten tyverisikring

Kasser der kunden selv skanner og betaler varene er på fullt inntog i Europa og nå også i Norge. Enkelte mangler tyveri­beskyttelse.

Publisert

Björn Weber i Planet Retail.

– Enkelte kasse­løsninger kjører ingen kontroll på antall varer eller vekt. Dermed kan kunden simpelthen unnlate å skanne dem, sier Björn Weber ved analyse­instituttet Planet Retail i Tyskland.

– Det har også vært en del innkjørings­problemer med selv­betjente kasser, der ærlige kunder opplever å få feil når de skanner varene. Hvis tyven skulle bli stoppet i utgangen, kan han bare si at han prøvde så godt han kunne, men ikke klarte å skanne varen, sier Weber, som frykter at selv­utsjekkingen overlater veldig mye til kundens lojalitet.

Kan gi bedre sikkerhet

Selvbetjente betalings­terminaler hos Carrefour. Kunden bruker mobilt utstyr for å skanne varene og for å betale.

I Aktuell Sikkerhet nr. 6-2009 kan du lese mer om slike kasser, som nå rulles ut i store europeiske daglig­vare­kjeder. Weber legger til at en god selv­betjenings­løsning kan gi mindre svinn enn manuelle kasser.

– Det er kjent at ekspeditører iblant unnlater å skanne varer for venner og familie. Denne typen svinn er meget vanskelig å avsløre, fordi det ikke finnes data på varen. Med en god selv­utsjekkings­løsning unngår du denne typen svinn.

– Hvis kundene motiveres til å bruke kort, vil du desuten slippe å måtte håndtere like store mengder kontanter som før. Det gir mindre risiko for ran.

Blir stadig bedre

IKI-kjeden i Litauen innfører en selvutsjekkløsning levert av NCR.

Dagens systemer klarer likevel ikke å håndtere alle typer varer like godt. Selv om dette først fremst har med bruker­vennlighet å gjøre, påvirker det også mulighetene for nasking.

Weber tror det vil gå flere år før tyveri­sikkerheten er på topp. Hvis du planlegger å investere i ekspeditør­frie kasser, anbefaler han at du tenker på:

Barrierer kan hindre kunder fra å stikke av uten å betale.

– Du bør både på forhånd og underveis kommunisere endringene med ansatte og kunder. Det finnes eksempler på kjeder som har tatt hele løsningen ut av drift etter bare seks uker, og mistet kunder, delvis fordi de ikke kommuniserte endringene godt nok.

– Du bør ha en tydelig strategi mot tyveri. Sett deg inn i hvordan tyveri­sikringen fungerer og hvordan andre butikker opplever bruker­vennligheten.

– Ikke glem å tenke design. Moderne teknologi bør se moderne ut.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken!

"
Powered by Labrador CMS