Nordmenn mot pirater i Adenbukta
Fire nordmenn jobber for et privat sikkerhetsfirma som kjemper mot pirater utenfor kysten av Somalia.
Magasinet Norges Forsvar skriver at selskapet Special Intervention Group, SIG, har 16 sikkerhetsvakter på skip utenfor Somalia, opplyser NRK. Fire av disse er nordmenn." De fleste sikkerhetsvaktene er tidligere politifolk, militære eller sivile livvakter.Torgeir Friksen er leder for den norske filialen av SIG. Han tror det kommer til å bli flere private sikkerhetsvakter, fordi piratene ikke lar seg skremme av de militære fartøyene som patruljerer i Adenbukta. - For ikke så lenge siden prøvde et militært helikopter å hindre en kapring. Piratene kjørte under helikopteret og nærmest viste mannskapet fingeren. De brydde seg ikke om dem i det hele tatt, og de tok faktisk kontroll over fartøyet, sier Friksen til NRK.
100 skip kapret
30 prosent av oljetrafikken med skip passerer kysten av Somalia, og i fjor ble over 100 skip kapret. Dette er årsaken til at flere land har sluttet seg til en militær styrke som skal sikre skipsfarten, og i august skal også den norske fregatten Fridtjof Nansen patruljere området.
Rederiene kjøper seg sikkerhet
Men kapringene fortsetter. Flere utenlandske rederier kjøper seg nå ekstra sikkerhet gjennom private selskaper. De gjennomfører tiltak om bord som bolting av dører, oppsetting av piggtrådsperringer og lignende. Og ofte vil rederiene at vaktene skal være bevæpnet. Torgeir Friksen vil ikke kommentere spørsmålet om selskapet hans har vært i situasjoner der det har vært nødvendig å skyte mot pirater.
Nei til bevæpning
Arild Wegener er avdelingsleder i Norges Rederiforbund. Han fraråder væpnede vakter på norske skip.- Først og fremst fordi det lett fører til en opptrapping av konflikten om bord, og dermed utsetter sjøfolkene for ekstra fare, sier han.(nrk.no)
"