Vogntog

Krever egne og sikre rasteplasser

Lastebilbransjen vil ha egne hvileområder for å unngå bli rundstjålet av utenlandske kolleger.

Publisert

(Ill.foto: Colourbox.com)

- Nesten daglig blir det stjålet kjettinger, diesel og redskaper. Vi har nesten ikke mulighet til å stoppe på disse plassene, forteller nestleder i Norges Lastebileierforbund, Tore Velten fra Elverum til nrk.ho. I juli i år ble en tankbilsjåfør ranet på en rasteplass på E6 ved Strandlykkja.

Forbundet har sendt brev til veimyndighetene med forslag om inngjerdede rasteplasser med krav til adgangskort.

Diesel og kjettinger

Kjettinger og diesel er særlig populært tjuvegods.

- En utenlandsk lastebilsjåfør kjørte fra anlegg til anlegg, og var innom fire steder og stjal diesel. Det sier regionsjef i lastebileierforbundet i Hedmark, Guttorm Tysnes.

Han ble fakket av politiet etter å ha blitt avslørt av et overvåkingskamera. Etter en stund betalte han boten og kjørte videre.

- Han kjørte da en kilometer utenfor Gran sentrum i Oppland hvor han ble observert da han fylte diesel over til en kollega med utenlandske skilter. Han betalte sikkert boten ved å selge stjålet diesel, mener Tysnes.

Uærlige

- Bedrifter må slutte å bruke uærlige utenlandske transportører, mener lastebileierforbundet.

Forbundet mener utlendinger har konkurransefortrinn gjennom tyveri av norske kolleger og ved ikke å betale bompenger.

- De har et kjempemessig konkurransefortrinn. Det er en presset bransje der det er tre ting som teller for kundene. Det er pris, pris og pris, mener Tysnes.

- Også de som bestiller transport, har et ansvar, mener regionsjef Guttorm Tysnes.

(nrk.ho)

Powered by Labrador CMS