Tunnel Newswire 216726

Flere redd for tunneler

Halv­par­ten av oss vet ikke hva vi skal gjø­re hvis det be­gyn­ner å bren­ne i en tun­nel, vi­ser en fersk un­der­sø­kel­se. Be­gyn­ner det å bren­ne, skjer ting fort.

Publisert

Stadig flere nord­menn liker seg dårlig i tunnel, opplyser Jack Frostad i If Skade­forsikring.

- At så få vet hva de skal gjø­re, er skrem­men­de når vi vet at Norge er blant lan­de­ne i Eu­ro­pa med flest tun­ne­ler. Det er over 950 av dem, og 70 er over tre ki­lo­me­ter lange, sier Jack Fro­stad i If Skade­for­sik­ring til nyhets­byrået Newswire.

Den samme un­der­sø­kel­sen vi­ser at hver femte nord­mann liker seg dår­lig i tun­nel. For to år si­den svarte hver sjette det samme. Årets un­der­sø­kel­se er gjort før ulyk­ken i Eiksund­tunnelen.

16,8 pro­sent sva­rer at de fø­ler et visst ube­hag ved å kjø­re i tun­ne­ler, vi­ser un­der­sø­kel­sen TNS Gal­lup har gjort for If Ska­de­for­sik­ring. Yt­ter­li­ge­re 1,4 pro­sent sva­rer at de er redde, mens 2,9 pro­sent helst vel­ger en om­vei.

Bildegalleri: Se brannen utvikle seg

Kan oppleve hvordan røyken utvikler seg

Hav­ner du i en tun­nel­brann, skal du kjøre bi­len inn til si­den og for­la­te den umid­del­bart. Tun­ne­ler med to løp har røm­nings­vei­er som skal be­nyt­tes. Er det bare ett løp, må du gå mot ut­gan­gen i mot­satt ret­ning av den vei­en røy­ken går.

Les også: Elendig sikkerhet i norske tunneler

If Sik­ker­hets­sen­ter i Ho­bøl i Øst­fold har en 100 me­ter lang testtunnel, lan­dets enes­te, der kurs­del­ta­ke­re får se hvor­dan røyk opp­fø­rer seg ved bil­brann i tun­nel.

De får se hvor­dan røy­ken vel­ter opp i ta­ket og si­ver hur­tig mot ut­gan­gen. Der mø­ter den kal­de­re luft, syn­ker til bak­ken og dras så inn igjen i tun­ne­len for­di bran­nen su­ger til seg ok­sy­gen.

Se YouTube-video laget av Newswire for If Skadeforsikring (2m 58s)

Legg deg ned

"

Ronny Tande ved If Sikkerhets­senter i Hobøl gir gode råd for å over­leve tunnel­brann.

- Blir du fan­get av røy­ken og ikke kan kom­me deg vi­de­re, skal du leg­ge deg ned, på si­den av vei­banen for å unn­gå even­tu­ell tra­fikk. Der skal du lig­ge ro­lig, mens du ser et­ter nød­ut­gan­ger og rin­ger et­ter hjelp, sier fag­sjef Ronny Tande ved If Sik­ker­hets­sen­ter.

I løpet av bare tre-fem mi­nut­ter er testtunnelen full av røyk, del­ta­ker­ne må ut etter bare 1-2 mi­nut­ter på grunn av de far­li­ge gas­se­ne.

- Tunnelrøyk er skum­mel for­di den be­ve­ger seg så hur­tig og er så gif­tig. Der­for må du ikke for­sø­ke å løpe fra den hvis du først er fan­get, da har du ga­ran­tert tapt. Kom deg hel­ler ned på gul­vet. Der har du mu­lig­het for frisk luft en stund til, sier Tan­de.

Han min­ner om at det ikke all­tid er slik at røy­ken si­ver ut mot en av ut­gan­ge­ne. Den kan også gå ut i beg­ge ret­nin­ger.

Et­ter­slep på ved­li­ke­hold

Nor­ske tun­ne­ler har i fle­re rap­por­ter vært dår­lig på sik­ker­het i for­hold til tun­ne­ler and­re ste­der i Eu­ro­pa. Mang­len­de sik­ring mot brann, mang­len­de røm­nings­vei­er og langt mel­lom nød­te­le­fo­ner, er svak­he­ter som på­pe­kes.

- I man­ge år har det ikke blitt be­vil­get nok pen­ger til ved­li­ke­hold av nor­ske tun­ne­ler. Det er i ferd med å bli bed­re, men det er langt igjen før vi er i mål. Et­ter­sle­pet er stort, sier Nils Sø­dal i NAF.

Tun­nel- og bru­sik­ker­het er pri­ori­tert i Na­sjo­nal trans­port­plan (NTP) for pe­ri­oden fra 2010-2013. I år er det satt av en halv mil­li­ard til til­ta­ket.

Husk nav­net når du kjø­rer inn

De fles­te tun­ne­ler er ut­styrt med et skilt, der både navn og leng­de står opp­gitt.

- Skil­tin­gen er der for at folk skal vite hvor de er hvis det opp­står en far­lig si­tua­sjon og du må ringe etter hjelp. Der­for bør du gjø­re til en vane å legge til merke denne in­for­ma­sjo­nen idet du kjø­rer inni tun­ne­len, sier Jack Fro­stad i If.

Denne artikkelen er skrevet av Kjell M. Kaasa i Newswire. Newswire er et oppdrags­finansiert nyhets­byrå og artikkelen er skrevet på oppdrag fra If Skade­forsikring.

Powered by Labrador CMS