Skjerper kampen mot ranerne
Kiosker og nattåpne butikker utsettes stadig oftere for ran, men nå skal trenden snus. Narvesen og 7-Eleven skjerper kampen mot kriminalitetsbølgen.
Randi Bergset er HMS-sjef i Reitan Servicehandel. (Foto: Jan Tveita)
- Hittil i år har vi vært utsatt for 14 ran. Det er mer enn dobbelt så mange som på samme tid i fjor, sier HMS-sjef Randi Bergset i Reitan Servicehandel, som omfatter blant annet 7-Eleven og Narvesen. Problemet har økt sterkt de siste årene. I 2007 ble de to kjedene utsatt for 21 ran til sammen. I 2008 var antallet 31, en økning på 50 prosent. Så langt i år er altså den negative tendensen ytterligere forsterket. - Nå trapper vi opp kursvirksomheten på dette området og tar grep for å gjøre livet surere for ranerne. De vil oppleve at utbyttet blir mindre, mens risikoen for å bli tatt øker, sier Bergset. Ett av mange tiltak er å skjerpe rutinene for rask flytting av penger fra kasse til safe, slik at det aldri skal være mulig å hente ut større summer gjennom et ran. Dessuten skal samtlige medarbeidere på ranskurs.- Det blir kurs over hele landet. I Oslo vil de bli arrangert hver måned framover. I tillegg vil medarbeiderne få tilgang til et webbasert kursopplegg, sier Bergset.
Stort bransjeproblem
Ransbølgen de siste par årene rammer butikker, kiosker, bensinstasjoner og annen servicehandel spesielt hardt. For bransjen totalt sett var økningen 26 prosent i fjor. Antallet ran økte fra 153 til 193, og 65 av dem ble begått i Oslo, ifølge en oversikt fra Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon.
Ola Stavnsborg, Pegasus Kontroll. (Foto: Jan Tveita)
- Økningen i ran mot mindre handelsvirksomheter er en tendens vi tror og håper skal bli kortvarig. Heldigvis finnes det mottiltak, sier markedssjef Ola Stavnsborg i Pegasus Kontroll, som samarbeider med Narvesen og 7-Eleven om sikkerhet. Han tror kursopplegg og rutiner vil virke preventivt. - Å styrke de ansattes bevissthet når det gjelder å følge godt med, er en viktig del av dette. De fleste ranere er innom for å rekognosere på forhånd. Mye er vunnet hvis de observeres allerede da, sier Stavnsborg. På kursene læres det også bort teknikker for å merke seg så mange detaljer som mulig hvis man utsettes for ran. Det øker sjansene for at raneren senere blir tatt.- Når politiet får gode beskrivelser, blir det lettere for dem å innlede en skikkelig etterforskning. Slike ranere er som regel ikke proffe og får kalde føtter hvis vi gjør det litt mer vrient for dem, sier Stavnsborg.
Skjer om kvelden og natten
Døgnåpne butikker ranes som oftest om natten. Ellers skjer ranene gjerne om kvelden, like før stengetid. - Det vanligste er at den ansatte trues med pistol eller kniv, av og til en sprøyte. Det hele er gjerne over på mindre enn to minutter, sier Randi Bergset i Reitan Servicehandel. Ingen ansatte i Narvesen eller 7-Eleven er kommet fysisk til skade, og det er laget klare rutiner for å sikre at også den psykiske belastningen skal bli så liten som mulig. For eksempel blir det sørget for at en medarbeider som har vært utsatt for ran aldri skal være alene på jobb umiddelbart etterpå. Det hører til unntakene at noen blir sykemeldt etter slike hendelser. - Alle medarbeidere som har vært utsatt for ran inviteres til et møte før det er gått 24 timer. Der snakker vi om det som har skjedd, og om hvordan påkjenningen kan bearbeides, sier Bergset, som selv er sykepleier med spesialkompetanse innen krisehåndtering.(Newswire)