Euro-sedler

En av tre ansatte lar seg bestikke

Er du villig til å selge firma­hemmelig­hetene til en frem­med per­son? 37 pro­sent av alle ar­beids­ta­ke­re er fak­tisk dét. Hvis pri­sen er den rette.

Publisert

Tog­pendlere ble spurt om loja­li­teten overfor arbeids­giver.

Er du vil­lig til å selge firma­hemmelig­hetene for ti mil­li­oner kro­ner? Spørs­må­let ble i for­ri­ge uke stilt til 600 pend­le­re på Londons jern­ba­ne­sta­sjo­ner. Og hele 37 pro­sent inn­røm­te alt­så at de vil­le sel­ge hvis pri­sen var god nok.

Un­der­sø­kel­sen ble ut­ført for den sto­re år­li­ge mes­sen Infosecurity Europe, som den­ne gang går av sta­be­len 28.-30. ap­ril 2009 i Lon­don. Her ble til­fel­di­ge pend­le­re spurt om hva som måt­te til for å fris­te dem til å sel­ge føl­som­me opp­lys­nin­ger til en frem­med. De spur­te ble tilbydt in­cen­ti­ver over hele spek­te­ret, fra en "bed­re mid­dag" til over ti mil­li­oner pund.

Hvis belønningen er god...

Blant de 37 pro­sen­te­ne som lot seg kor­rum­pe­re, svar­te 63 % at de kun vil­le gi fra seg føl­som­me opp­lys­nin­ger hvis pri­sen var minst én mil­li­on pund. 10 % vil­le gjø­re det mot at lå­ne­ne deres ble inn­be­talt, mens 5 % ville gjø­re det i byt­te mot en fe­rie. 4 % var vil­li­ge der­som kreditt­kort­gjelden ble be­talt, mens 5 % ville bytte mot en ny jobb.

De som sto for under­sø­kel­sen, trodde ikke sine egne ører da 2 % av de an­sat­te inn­røm­te at de vil­le gi bort fir­ma­ets kronjuvelser i bytte mot en bra mid­dag.

Store verdier i informasjon

"

1 av 50 selger glatt firmaets verdier i bytte mot en bra middag. Så hvis du har 50 eller flere ansatte...

Ty­pen in­for­ma­sjon de an­sat­te vil­le gi fra seg, om­fat­tet kun­de­da­ta­ba­ser (83 %), for­ret­nings­pla­ner (72 %), regn­skaps­sy­ste­mer (53 %), da­ta­ba­ser over hu­man­ka­pi­ta­len (51 %) og pass­ord for it-ad­mi­nist­ra­to­rer (37 %).

To av tre (68 %) an­sat­te me­ner det er lett å smug­le in­for­ma­sjon ut av or­ga­ni­sa­sjo­nen de job­ber i. Hele 88 % anså opp­lys­nin­ge­ne de had­de til­gang til, som ver­di­ful­le.

55 % var for øv­rig mer be­kym­ret for å mis­te job­ben i dag enn for et år si­den. I sam­me tids­rom er én av tre blitt mind­re lo­ja­le over­for ar­beids­gi­ve­ren. Sam­ti­dig er 5 % blitt mer lo­ja­le for­di de opp­fat­ter job­ben som sik­ker.

Må ta forholdsregler

- Det er gan­ske utro­lig at én av tre er åpne for be­stik­kel­ser, selv om det er mo­ti­ve­ren­de at 63 % av de an­sat­te er ær­li­ge og uvil­li­ge til å sel­ge noe som helst, selv for en mil­li­on pund!

- Li­ke­vel kan du ikke reg­ne med at folks ær­lig­het er nok for å be­skyt­te ver­di­ene i sel­ska­pet. Det er opp til or­ga­ni­sa­sjo­nen å sik­re ver­di­ene, sær­lig føl­som­me kun­de­opp­lys­nin­ger, sier Ta­mar Beck ved Infosecurity Eu­ro­pe.

- Kri­mi­nel­le er vel­dig flin­ke til å fin­ne sår­ba­re an­sat­te som kan fris­tes til å for­rå­de ar­beids­gi­ve­ren sin. Der­for må or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne for­sik­re seg om at har opp­lært de an­sat­te til å be­skyt­te føl­som­me opp­lys­nin­ger og at tek­no­lo­gi og ru­ti­ner er bra nok til å iva­re­ta sik­ker­he­ten.

Vegrer seg mot å avsløre kredittkortinfo

I un­der­sø­kel­sen ble det spurt et­ter for­skjel­li­ge ty­per firma­verdier. Da ut­spør­re­ren be­gyn­te å spør­re om kre­ditt­kort­in­for­ma­sjon, ble det van­ske­li­ge­re å fris­te de an­sat­te. 80 % nek­tet å ta sjan­sen og vil­le ikke opp­gi sli­ke opp­lys­nin­ger over­ho­det.

Blant de 20 % som fort­satt var vil­li­ge til å av­slø­re kre­ditt­kort­in­for­ma­sjon, kon­to­de­tal­jer el­ler sik­ker­hets­ko­der, svar­te 68 % at de vil­le gjø­re det for en mil­li­on pund. 7 % vil­le byt­te mot at gjel­den de­res ble ned­be­talt, mens 15 % vil­le ha ned­be­talt gjel­den på kre­ditt­kor­tet.

Kil­de: Pres­se­mel­ding fra Eskenzi PR

Infosecurity Eu­ro­pe kan el­lers være et godt treff­sted for alle som er in­ter­es­sert i sik­ker­het og in­for­ma­sjon. Litt bak­grunns­in­for­ma­sjon fra pres­se­mel­din­gen:

Infosecurity Europe is the event that enables organisations to prepare for the potential onslaught on their information systems, it plays host to Europe`s largest FREE educational programme where visitors have the opportunity to listen to a fantastic range of 150 experts including the David Blunkett MP who will give the Opening Address on the Rapidly Changing Face of Cybersecurity - What Dangers For 2012. Lord Erroll will lead a keynote which looks at Who Got Caught Out in the Last 12 months and Dr. Nigel P Brown, from the Cabinet Office will lead a debate on the impact of the Global Credit Crunch on the Information Security Market. Lynn Lawton, International President for ISACA, will lead a discussion of the role that information security has in governance, risk & compliance; and James Brokenshire MP, will investigate the Dynamics of e-Crime. The panel on Externalisation features CISOs from Astra Zeneca; Eli Lilly; and BP.

Infosecurity Europe, running for its 14th year is Europe`s number one Information Security event. Featuring over 300 exhibitors, the most diverse range of new products and services, an unrivalled education programme and visitors from every segment of the industry, it is the most important date in the calendar for Information Security professionals across Europe. Infosecurity Europe runs from the 28th - 30th April 2009, in its new venue Earls Court, London.

To register to attend or for more information please visit http://www.infosec.co.uk/

"
Powered by Labrador CMS