Vil myke opp terrorregler
Ansatte ved landets 58 offentlige havner mener norsk terrorsikring er for streng. Nå vurderer Kystverket å lempe på kravene.
Mandag undertegnet Kystverkets Hovedkontor og Norsk Havneforening en avtale som skal sikre godt og forpliktende samarbeid mellom den statlige havneetaten og havnenes egen forening når det gjelder terrorsikring av norske offentlige havner, det såkalte ISPS-regelverket.
ISPS er et internasjonalt regelverk som trådte i kraft 1. juli 2004 og som også Norge har forpliktet seg til å følge. Det er Kystverket som er myndighetsforvalter av ISPS-sikringen her i landet, men havneforeningen mener Kystverket praktiserer reglene for strengt.
– Vi ser at flere andre land har en mer pragmatisk tilnærming, og vi mener at norske myndigheter har en uhensiktsmessig streng tolkning av regelverket, sier styreleder i Norsk Havneforening, Halvar Pettersen til NTB.
Høye gjerder sperrer i enkelte tilfeller for det som tidligere var et samlingsområde i kommunen.
Skaper irritasjon
Enkelte steder i Norge, og spesielt der den offentlige havnen ligger midt i et bysentrum, har mange oppfattet kravene som er stilt fra norske myndigheter rundt terrorsikringen som rigid og overdrevet.
Høye gjerder som sperrer folk ute fra byens kaier har frustrert og irritert. At en liten terminal i grisgrendt strøk må terrorsikres for høye summer, fordi en båt med sand eller asfalt fra det nære utland anløper sporadisk, frustrerer havnefolket.
– En god dialog vil kunne løse problemene. Når vi som drifter havner og Kystverket oppfatter det internasjonale regelverket ulikt, skal avtalen sikre at vi får en omforent forståelse av synspunktene til hverandre, sier styreleder Halvar Pettersen fra Tromsø til KystNytt.no.
Les også: Sjøfolk venter på nytt id-kort
Avtale gir håp
Avtalen karakteriseres av havneforeningen som historisk.
– Noen vil kanskje undres i om det er en vits med en samarbeidsavtale – og ja, jeg tror dét. Kystverket forplikter seg med dette til å høre på de offentlige havnenes synspunkter, og havnene forplikter seg til å ha en god dialog med oss, påpeker kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Norsk Havneforenings overordnede formål er å bidra til en høy havnefaglig kompetanse blant lederne i de norske trafikkhavnene i den hensikt å sikre en best mulig utvikling av sjøtransport og havnedrift.
Les også: Forvirring om hvem som har ansvaret for å iverksette høynet beredskap i norske havner
Kilder: KystNytt.no og NTB
"