ISPS skilt

Vil myke opp terrorregler

Ansatte ved lan­dets 58 of­fent­li­ge hav­ner me­ner norsk terror­sikring er for streng. Nå vur­de­rer Kyst­ver­ket å lem­pe på kra­ve­ne.

Publisert

Man­dag un­der­teg­net Kyst­ver­kets Hoved­kon­tor og Norsk Havne­forening en av­ta­le som skal sik­re godt og for­plik­ten­de sam­ar­beid mel­lom den stat­li­ge havne­etaten og hav­ne­nes egen for­en­ing når det gjel­der terrorsikring av nor­ske of­fent­li­ge hav­ner, det så­kal­te ISPS-regel­verket.

ISPS er et inter­na­sjo­nalt regel­verk som tråd­te i kraft 1. juli 2004 og som også Nor­ge har for­plik­tet seg til å følge. Det er Kyst­ver­ket som er myndig­hets­for­valter av ISPS-sik­rin­gen her i lan­det, men havne­foreningen mener Kyst­ver­ket prak­ti­se­rer reg­le­ne for strengt.

– Vi ser at fle­re and­re land har en mer prag­ma­tisk til­nær­ming, og vi mener at nor­ske myn­dig­he­ter har en uhen­sikts­mes­sig streng tolk­ning av regel­ver­ket, sier styre­leder i Norsk Havne­forening, Hal­var Pet­ter­sen til NTB.

Høye gjerder sperrer i enkelte tilfeller for det som tidligere var et samlingsområde i kommunen.

Ska­per ir­ri­ta­sjon

En­kel­te ste­der i Nor­ge, og spe­si­elt der den of­fent­li­ge hav­nen lig­ger midt i et by­sen­trum, har man­ge opp­fat­tet kra­ve­ne som er stilt fra nor­ske myn­dig­he­ter rundt terrorsikringen som ri­gid og over­dre­vet.

Høye gjer­der som sper­rer folk ute fra byens kaier har frust­rert og ir­ri­tert. At en liten ter­mi­nal i gris­grendt strøk må terrorsikres for høye sum­mer, for­di en båt med sand el­ler as­falt fra det nære ut­land an­lø­per spo­ra­disk, frust­re­rer havnefolket.

– En god dia­log vil kunne løse pro­ble­me­ne. Når vi som drif­ter hav­ner og Kyst­ver­ket opp­fat­ter det in­ter­na­sjo­na­le re­gel­ver­ket ulikt, skal av­ta­len sik­re at vi får en om­for­ent for­stå­el­se av syns­punk­te­ne til hver­and­re, sier styre­leder Hal­var Pet­ter­sen fra Trom­sø til KystNytt.no.

Les også: Sjøfolk venter på nytt id-kort

Av­ta­le gir håp

Av­ta­len ka­rak­te­ri­se­res av havneforeningen som his­to­risk.

– Noen vil kan­skje und­res i om det er en vits med en sam­ar­beids­av­ta­le – og ja, jeg tror dét. Kyst­ver­ket for­plik­ter seg med det­te til å høre på de of­fent­li­ge hav­ne­nes syns­punk­ter, og hav­ne­ne for­plik­ter seg til å ha en god dia­log med oss, på­pe­ker kyst­di­rek­tør Kirs­ti Slots­vik.

Norsk Havneforenings over­ord­ne­de for­mål er å bi­dra til en høy havnefaglig kom­pe­tan­se blant le­der­ne i de nor­ske tra­fikk­hav­ne­ne i den hen­sikt å sik­re en best mu­lig ut­vik­ling av sjø­trans­port og hav­ne­drift.

Les også: Forvirring om hvem som har ansvaret for å iverksette høynet beredskap i norske havner

Kil­der: KystNytt.no og NTB

"
Powered by Labrador CMS