Skjerper sjark-kontrollen
Sjøfartsdirektoratet (Sdir) vil fra 2009 innføre strengere reaksjoner ved sikkerhetsmangler på mindre fiskefartøyer. I dag er fiskefartøyer opp til 35 fot ikke underlagt et fast kontrollregime.
Stikkontroller har vist at sikkerheten om bord i sjarker er mangelfull.
Disse er gjennomført etter at direktoratet i 2005 foretok en omfattende kartlegging med nedslående resultater. Nå skal kontrollene og reaksjonene skjerpes.
Fakta om sikkerhet på sjarker* Sjøfartsdirektoratet (Sdir) vil fra 2009 innførte strengere reaksjoner, blant annet dagbøter og overtredelsesgebyr, ved sikkerhetsmangler på mindre fiskefartøyer. I dag er fartøyer opp til 35 fot ikke underlagt et fast kontrollregime. * Sdir har siden 2006 gjennomført sikkerhetskampanjer med uanmeldte inspeksjoner om bord i mindre fiskefartøyer, med nedslående resultater. * Bøter og/eller tilbakeholdelse av fartøy er aktuelle tiltak. * Skipper/reder blir konfrontert med en omfattende sjekkliste over sertifikater, sikkerhets-, verne- og redningsutstyr. Også teknisk utstyr kontrolleres. * Inspeksjoner hittil har vist at sikkerheten om bord i mindre fiskefartøy til dels er svært mangelfull. Gjennomgående mangler er gammelt eller helt fraværende sikkerhetsutstyr. (©NTB) |
- Det er ikke tatt stilling til hva slags oppfølging det eventuelt kan bli snakk om. Men det kan være aktuelt med et strengere kontrollregime og strengere reaksjoner på brudd, for eksempel dagsbøter, overtredelsesgebyr eller tilbakeholdelse av fartøy i havn, opplyser sjefingeniør Arild Lie ved Sjøfartsdirektoratets fiskefartøyavdeling ved hovedkontoret i Haugesund til NTB.
Nedslående
I 2005 sendte direktoratet ut et anonymisert spørreskjema til rederne om sikkerhetsstatusen om bord i de 5.316 aktuelle fartøyene her i landet. 2.214 besvarte skjemaet.
- Resultatet var nedslående. Mange fartøyer hadde store mangler på sikkerhets- og redningsutstyret, sier Arild Lie:
64 prosent hadde ikke sikkerhetsline til bruk ved arbeid på dekk.
45 prosent manglet redningsflåte.
67 prosent manglet nødstopp på innhalingsutstyr.
28 prosent manglet nødpeilesender.
60 prosent manglet radarreflektor som gjør det mulig for andre å lokalisere fartøyet.
- Uanmeldte tilsyn i 2006 og 2007 - henholdsvis 395 og 150 - viser at situasjonen ikke har blitt særlig bedret siden den gang. I løpet av 2008 vil vi gjennomføre 150 tilsyn og også utarbeide en utredning om oppfølging av denne flåtegruppen. Det er helt klart at vi kommer til å «stramme inn skruen», sier Lie.
Førbainna tøv - eller...?
Stasjonssjef Trond Nygård ved direktoratets stasjon i Sandnessjøen bekrefter tilstanden og behovet for innskjerping.
Nærmere 100 sjarker ble sjekket i hans distrikt i fjor, på strekningen fra grensa til Nord-Trøndelag til og med Lurøy kommune i Nordland. I høst vil inspektørene besøke alle kommunene i distriktet for å sikkerhetskartlegge sjarkfiskerne.
Ifølge stasjonssjefen opplever inspektørene svært variert reaksjon på sine uanmeldte kontroller. Men de fleste stiller opp når de får tilbud om å få sjekket båten sin.
- Noen syns selvfølgelig det er «no' førbainna tøv». Mange er født i båt og syns vi er noen «førbainna paragrafryttera som sett med beinan på bordet», sier stasjonssjefen.
Den andre gruppen av yngre fiskere, og de opp til 40-45 år, mener det er viktig med kontroller. De har gjerne familie og barn og ønsker å komme velberget hjem.
Graverende
Inspektørene holder seg til en detaljert sjekkliste. Først og fremst gjelder det redningsutstyr, som raketter, flåte og leider som gjør det mulig å komme om bord hvis mannskap havner i sjøen. Men også viktig utstyr som livline for trygt arbeid på dekk er ikke i bruk på mange båter.
En del mangler går igjen. Det vanligste er gammelt eller helt fraværende utstyr, nødraketter for lengst utgått på dato. Ofte mangler dokumentasjon på at redningsdrakter har vært inne til pålagt service.
- Det mest graverende tilfellet jeg har vært borti, var en kar som hadde en overlevingsdrakt gjemt unna i en benk, så nedgrodd og gammel at den var i ferd med å gå i oppløsning. Samme båt hadde nødraketter som gikk ut på dato i 80-årene. Ikke mye til redningsutstyr der om bord, nei, sier Trond Nygård til NTB.
(Kilde: NTB)