Skeptisk til nye togregler
USA står på trappene til å vedta nye antiterrorlover for å begrense transporten av giftige stoffer gjennom storbyene. Men kritikerne er skeptiske. Store deler av befolkningen vil fortsatt være utsatt.
De nye reglene pålegger togselskapene å vurdere alternative reiseruter for godstog med kjemikalier. Målet er å få den farlige trafikken ut av de 60 største byene i USA.
Kritikere tviler på at togselskapene kommer til å velge andre ruter, fordi det vil bli for dyrt.
- Risikoen er fryktinngytende, mener Fred Millar, nasjonal ekspert på trusler knyttet til kjemikalier som klor og ammoniakk. Han frykter at en godsvogn fullstappet med kjemikalier kan friste mang en terrorist.
Få alternativer
De nye reglene vil tre i kraft i løpet av våren. Steve Kulm ved Transportministeriet, som utarbeidet dem, sier han ikke ser noe problem med å la togselskapene selv velge reiserute.
- Vi er ikke interessert i å bare flytte risikoen fra storbyene til mindre byer, sier han.
Andre påpeker at toglinjene stort sett ble bygget på 1800-tallet og at byene senere er blitt bygget opp rundt dem. I mange tilfeller er det ikke praktisk mulig å la togene følge alternative spor.
En transport mange senatorer har kalt et "helvete på hjul" som "daglig ruller gjennom byene våre".
Krymper stopptidene
I løpet av det siste året har frivillige avtaler mellom myndighetene og togselskapene redusert hentetiden med 40 prosent for ubevoktede vogner med farlige kjemikalier, altså tiden som går fra en last ankommer togstasjonen til den hentes av kunden.
Med over 110 000 forsendelser årlig av livsfarlige kjemikalier, i 80-90 tonn tunge vogner, utgjør dette allerede en pen trusselsenkning.
Vognene anses å være mest sårbare når de står i ro, ikke når de beveger seg i et mer eller mindre tilfeldig mønster. Sjansen for at noen plaffer avgårde en minirakett mot en vogn i bevegelse anses som forholdsvis liten.
Togselskapene arbeider hele tiden med å minske risikoen med godstrafikken. I øyeblikket arbeides det blant annet for å unngå at vogner lastet med klor eller andre giftige kjemikalier parkeres en fredag ettermiddag og ikke blir hentet av kunden før mandag.
Må ut av sentrene
Men kritikerne mener altså at det ikke er nok å redusere stilleperiodene, og påpeker at det hver dag passerer vogner gjennom bysentrene med så mye klor at det kan ta livet av 100 000 mennesker i løpet av en halv time.
Millar fremholder at den eneste trygge løsningen er å få gifttransporten ut av byene. Han mener det er naivt å tro at terrorister ikke kan klare å slå til mot 90 tonn tunge, saktegående og upansrede vogner, som i tillegg er tydelig markert med hva de inneholder.
At vognene dessuten ikke er særlig vanskelig tilgjengelige når de står stille, kan alle konstatere ved å studere taggingen på vognene.
Les mer: USA Today
"