Godsvogn cb528892 M

Skeptisk til nye togregler

USA står på trappene til å vedta nye anti­terror­lover for å begrense trans­porten av giftige stoffer gjennom stor­byene. Men kritikerne er skeptiske. Store deler av be­folk­ningen vil fort­satt være utsatt.

Publisert

De nye reglene på­legger tog­sel­skapene å vurdere alter­native reise­ruter for gods­tog med kjemi­kalier. Målet er å få den farlige trafikken ut av de 60 største byene i USA.

Kritikere tviler på at tog­sel­skap­ene kommer til å velge andre ruter, fordi det vil bli for dyrt.

- Risikoen er frykt­inn­gytende, mener Fred Millar, nasjonal ekspert på trusler knyttet til kjemi­kalier som klor og ammoniakk. Han fryk­ter at en gods­vogn full­stappet med kjemi­kalier kan friste mang en terrorist.

Få alternativer

De nye reglene vil tre i kraft i løpet av våren. Steve Kulm ved Trans­port­ministeriet, som ut­arbeidet dem, sier han ikke ser noe problem med å la tog­sel­skap­ene selv velge reise­rute.

- Vi er ikke interessert i å bare flytte risikoen fra stor­byene til mindre byer, sier han.

Andre på­peker at tog­linjene stort sett ble bygget på 1800-tallet og at byene senere er blitt bygget opp rundt dem. I mange tilfeller er det ikke praktisk mulig å la togene følge alternative spor.

En transport mange senatorer har kalt et "helvete på hjul" som "daglig ruller gjennom byene våre".

Krymper stopptidene

I løpet av det siste året har fri­vil­lige avtaler mellom myn­dig­hetene og tog­sel­skap­ene redusert hente­tiden med 40 prosent for ube­voktede vogner med far­lige kjemi­kalier, altså tiden som går fra en last an­kom­mer tog­stasjonen til den hentes av kunden.

Med over 110 000 for­sendelser årlig av livs­far­lige kjemi­kalier, i 80-90 tonn tunge vogner, utgjør dette allerede en pen trus­sel­senkning.

Vognene anses å være mest sår­bare når de står i ro, ikke når de beveger seg i et mer eller mindre til­feldig mønster. Sjansen for at noen plaffer avgårde en mini­rakett mot en vogn i bevegelse anses som for­holds­vis liten.

Tog­sel­skap­ene arbeider hele tiden med å minske risikoen med gods­trafik­ken. I øye­blikket arbeides det blant annet for å unngå at vogner lastet med klor eller andre giftige kjemi­kalier parkeres en fredag etter­middag og ikke blir hentet av kunden før mandag.

Må ut av sentrene

Men kritikerne mener altså at det ikke er nok å redusere stille­periodene, og på­peker at det hver dag passerer vogner gjennom by­sen­trene med så mye klor at det kan ta livet av 100 000 men­nes­ker i løpet av en halv time.

Millar frem­holder at den eneste trygge løs­ningen er å få gift­transporten ut av byene. Han mener det er naivt å tro at ter­rorister ikke kan klare å slå til mot 90 tonn tunge, sakte­gående og upans­rede vogner, som i tillegg er tydelig markert med hva de inne­holder.

At vognene dessuten ikke er sær­lig vanskelig til­gjen­gelige når de står stille, kan alle kon­statere ved å studere taggingen på vognene.

Les mer: USA Today

"
Powered by Labrador CMS