Piratposter NRF

Piratrekord i september

Aldri før har så mange båter blitt kapret av sjørøvere i det indiske hav. Et norsk skip er forsøkt kapret to ganger.

Publisert

374 personer ble holdt fanget av pirater utenfor det indiske havet i løp av september. Den siste båten i rekken er et ukrainsk skip kidnappet av somaliske sjørøvere. Båten er fylt av våpen og tanks.Nå fortsetter forhandlingene med piratene som forlanger en skyhøy pengesum for å gi tilbake båten. Skipet er omringet av amerikanske marineskip. - I 2007 ble over 292 personer holdt fanget av pirater, sier Hans Hansen, adm. direktør i det danske selskapet Risk Intelligence til Bloomberg.

Krever 20 millioner dollar

Så langt i år har 30 millioner dollar blitt utbetalt i løsepenger til pirater for å få frigitt kaprede skip. Nå krever sjørøverne som har kapret det ukrainske skipet en skyhøy sum for å slippe fra seg den våpenlastede båten. - Vi krever 20 millioner dollar for å frigi skipet, sier sjørøvernes talsmann Sugule Ali til AFP.

Norsk skip forsøkt kapret

Pirater i Adenbukta prøvde i slutten av september å kapre den norske kjemikalietankeren Bow Cedar. Skipet er registrert i Norge og eies av rederiet Odfjell SE i Bergen. Ved to anledninger prøvde pirater å ta kontroll over skipet. - Vi ble tatt igjen av en speedbåt som la seg mot oss. Vi slo full alarm med vannkanoner, steam og røyk. Båten fortsatte å prøve å legge seg inn mot oss. Vi holdt på i 20-25 minutter før den snudde og stakk av gårde, sier Andre Lillebø, pumpemann om bord til bt.no. Kapringsforsøkene skjedde 30 nautiske mil øst for havnebyen Aden i Jemen. Senere nådde skipet tryggere farvann i Rødehavet.

Marinen på vei

Adenbukta og kysten utenfor Somalia har i lang tid vært beryktet som et svært farlig område. Det var også her det ukrainske skipet MV Faina ble kapret.

Krever handling

"Den internasjonale rederbransjen har hatt møter i London for å diskutere situasjonen i Adenbukta og utenfor Somalia. En samlet bransje kritiserer myndigheters sviktende evne til å beskytte handelsskip, og ber om større militær tilstedeværelse i området.- Hvis fly ble kapret på daglig basis, ville myndighetene ha handlet veldig annerledes, heter det i en uttalelse som er underskrevet av flere shippingselskaper og reder- og shippingorganisasjoner. (Kilder NTB og VG Nett)

Powered by Labrador CMS