Flyplassbrannbil 2

Ny flyplassbrannbil til OSL Gardermoen

I disse dager får OSL Gardermoen overlevert en splitter ny og hypermoderne flyplassbrannbil.

Publisert

- Alt det tekniske utstyret på denne brannbilen er ti år nyere enn utstyret på de første bilene vi fikk da hovedflyplassen åpnet for ti år siden, sier seksjonssjef for utrykning Rolf Johannessen i Oslo Lufthavns brann- og redningsavdeling til Aktuell Sikkerhet. Panther 6X6 blir levert av den østerrikske produsenten Rosenbauer.

Forsterkning

Fra før har Oslo Lufthavns brann- og redningsavdeling seks flyplassbrannbiler, én brannbil for bygningsbrann og én lift til disposisjon. Nå forsterkes innsatsen altså med Panther 6X6, og brannavdelingen står dermed sterkere rustet dersom det utenkelige skulle skje på flyplassen.

Nytt trykkluftsystem

- Av spesialiteter på bilen kan nevnes nytt trykkluftsystem, som ikke bare

utnytter slokkemidlet bedre og mer effektivt, men som også tar miljømessige hensyn i større grad, forklarer Johannessen. Flyplassbrannbilen har for øvrig en fjernstyrt Flexilight belysningsmast, som betjenes ved hjelp av fjernkontroll.

Stor pumpekapasitet

Bilen er utrustet med en vanntank på 12 500 liter og en skumvæsketank på 1500 liter. Pumpekapasiteten er på 6500 liter i minuttet ved 11 bar. Bilen har både en takkanon og en frontkanon. Takkanonen har en pumpekapasitet på 5000 liter i minuttet ved 10 bar, og frontkanonen 1500 l/min. ved 10 bar.Oppvarmede ruter, ekstravarme i førerhytta og aircondition finner du også i Panther 6X6.

Er du spesielt interessert i tekniske data, kan du kontakte den norske importøren Egenes Brannteknikk.

Powered by Labrador CMS