Skyskrapere cb964467

Lønnsomt å satse på etikk

Virk­som­he­ter som for­hol­der seg aktivt til etiske spørs­mål, er mer lønn­somme og har en høy­ere børs­verdi enn andre fore­tak. Det viser en ny rap­port.

Publisert

Iføl­ge rap­por­ten fra han­dels­høy­sko­len i Umeå i Sve­ri­ge har virk­som­he­ter som tar so­si­alt an­svar, bed­re ver­di­ut­vik­ling enn and­re fore­tak. En for­kla­ring kan være at fle­re vel­ger å in­ves­te­re i sli­ke fore­tak for­di de an­ses å ta mind­re ri­si­ko.

Det er nær­lig­gen­de å tro at sel­ska­per som for­hol­der seg ak­tivt til det etis­ke, sam­ti­dig har en ty­de­li­ge­re po­li­tikk når når det gjel­der utro an­sat­te, job­ber mer sy­ste­ma­tisk for å fore­byg­ge uøns­ke­de hen­del­ser og har bedre ru­ti­ner for å av­slø­re in­ternt snusk før me­dia opp­da­ger det.

Ber om do­ku­men­ta­sjon

– Det er blitt sta­dig van­li­ge­re at de sto­re in­sti­tu­sjo­nel­le ei­er­ne, som pen­sjons­fon­de­ne, kre­ver hold­bar­hets­do­ku­men­ta­sjon av de virk­som­he­te­ne de in­ves­te­rer i, sier Lars-Olle Lars­son i re­vi­sjons- och råd­giv­nings­sel­ska­pet Öhrlings Price­wa­ter­house­coo­pers.

– De som ana­ly­se­rer ak­sjer og gir råd til pensjonsforvaltere bom­bar­de­rer børs­sel­ska­pe­ne med spørs­mål. De må sva­re på hvil­ke po­li­cy de har i spørs­mål om etikk, mil­jø og men­nes­ke­li­ge ret­tig­he­ter.

– Når også ei­er­ne be­gyn­ner å stil­le krav, gir det yt­ter­li­ge­re press. Det­te er en pro­sess som man­ge børs­sel­ska­per er inne i ak­ku­rat nå, sier Lars­son.

Sel­skap i Ja­pan, Stor­bri­tan­nia og Ne­der­land lig­ger langt frem­me når det gjel­der an­svar­lig le­del­se. Men også and­re land kom­mer et­ter.

Skyl­des glo­ba­li­se­ring

At sta­dig fle­re fore­tak vel­ger å sat­se an­svars­fullt, er en ut­vik­ling som har skutt fart sam­ti­dig med at øko­no­mi­en er blitt glo­ba­li­sert i lø­pet av de sis­te ti til tyve år, iføl­ge Lars­son. Tid­li­ge­re var det mye enk­le­re å lede et børs­sel­skap, me­ner han.

– Fulg­te man lo­ven, så var alt ro­lig og flott. Den enes­te på­vir­ker­grup­pen var fag­for­en­in­ge­ne. I dag vel­ger man­ge sel­skap å set­te ut pro­duk­sjo­nen til lav­kost­land, men da blir de også gjen­nom­lyst på en helt an­nen måte.

In­gen vil­le tid­li­ge­re stil­le kri­tis­ke spørs­mål om al­de­ren til ar­bei­der­ne i Vol­vos fa­brikk i Gö­te­borg. Men nå kan Vol­vo plut­se­lig får spørs­mål om de har bar­ne­ar­bei­de­re i le­ve­ran­dør­led­det.

Kli­ma nes­te

Kli­ma­spørs­mål er det nes­te sto­re spørs­må­let sel­ska­pe­ne må for­hol­de seg til, tror Lars-Olle Lars­son.

– Man kan all­tids av­feie kli­ma­trus­se­len, slik en­kel­te gjør, men det er ikke spe­si­elt frem­tids­ret­tet. Tvert i mot fø­rer dyk­ti­ge sel­skap et opp­syn med sine om­gi­vel­ser, som lig­ger i tråd med kra­ve­ne som kom­mer uten­fra.

Kilde: Lönsamt för företag att satsa på etik

"
Powered by Labrador CMS