colourbox_beina på bordet

Lar moral være moral

Hver niende danske mellom­leder er villig til å kaste moralen ut av vinduet for nå sine mål, viser ny under­søkelse.

Publisert

Den lave moralen kan ødelegge tilliten til interessentene og skade virksomheten, skriver nettstedet erhvervsbladet.dk.

Lønnsomt å satse på etikk, viser undersøkelse

Gjør det som trengs

En rask bestikkelse, en avtale med en billig under­leverandør som bruker barne­arbeid eller som betaler sine ansatte for lite i lønn. Mange danske ledere skyr ingen midler når det gjelder å frem­skaffe gode resultater.

En undersøkelse blant 2300 mellom­ledere i danske og uten­landske virksom­heter viser at 11,6 prosent er innstilt på å "gjøre det som trengs" for å vinne, skriver nettstedet.

Unge verst

Det er spesielt de unge som gir slipp på moralen, forteller direktør Keld Jensen i Market­Watch Management, som har gjennomført under­søkelsen i forbindelse med sin nye bok Rent mel i posen.

- Dette handler ikke bare om at bryter loven; de vil ses og høres for enhver pris, og ønsker suksess på kort sikt. Vi ser det spesielt hos karriere­løvene som er i tjue-tretti-årene, og som har ambisjoner om å komme inn i en topp­leder­stilling, sier Jensen ifølge nettstedet.

Han tilføyer at også mange topp­ledere er blottet for moral.

- Og når folk har en tendens til å holde tilbake i slike under­søkelser, så tror jeg tallet i virkelig­heten er langt høyere, sier han.

Føler seg tvunget

Ut over det å fremskaffe gode resultater på kort sikt - og dermed kanskje motta en bonus eller forfremmelse - kan mellom­lederne føle seg tvungne til å kaste moralen ut av kontor­vinduet, tror Jensen. Det skorter gjerne på tålmodighet fra topp­lederen, og de må vise til nye og bedre resultater hvert kvartal.

- Mellom­lederne kan føle at det er risiko for å bli oppsagt dersom ikke ledelsens forventninger følges opp, sier han.

Ødelegger på lang sikt

Jensen har i forbindelse med under­s­økelsen analysert nøkkel­tall fra danske og amerikanske virksom­heter med tanke på etikk. Han kan fortelle at de som jakter på hurtige gevinster på etikkens bekostning klarer seg dårligere på lang sikt, enn dem som holder seg til de etiske retnings­linjene:

- Andre mister tillit til virksomheten. Og tillit blir et stadig mer avgjørende moment på konkurranse­parameterne. Folk vil heller handle med en de kan stole på. De velger heller litt dyrere produkter fra en troverdig bedrift, enn bedre og billigere fra en snuskete en.

Det er visst også mange omkostninger å spare, når to virksom­heter med tillit til hverandre gjør forretninger.

- Man sparer penger på blant annet advokat­tjenester, etter­kontroll, sikkerhets­løsninger og bankgarantier - alt som i bunn og grunn er uttrykk for mistillit, ifølge Jensen.

Les også: Børsinvestorer vil ha mer etisk næringsliv

- Start øverst

Vil man sikre at bedriften hele veien tar etisk forsvarlige avgjørelser, og på den måten verne om tilliten fra interessentene, må man ifølge Jensen starte ovenfra:

- Det er mange medarbeidere som mener at ledelsen er umoralsk og ikke skaper tillit. Dette er gjerne de samme som rapper med seg "litt rekvisita" fra virksom­heten hjem. Spørsmålet er om de gjør dette fordi lederne også gjør det. Og da er det uansett viktig at lederen går foran med rent mel i posen, sier Keld Jensen.

(Erhvervsbladet.dk)

"
Powered by Labrador CMS