Lag rutiner mot kriser
En krise på arbeidsplassen kan utløses av alt fra ulykker til oppsigelser. Den kan også skyldes ting i privatlivet som påvirker jobben. Alle arbeidsplasser bør ha rutiner slik at de takler uventede hendelser.
Krisesituasjoner kan oppstå som følge av ulykker, ran, brann, strømbrudd, press fra mediene, interne konflikter, at en avdeling legges ned, at medarbeidere sies opp, eller av en lang rekke andre årsaker.
Det finnes også hendelser i privatlivet som kan utløse krisereaksjoner, både hos den som rammes og kollegaene, advarer svenske Arbetsmiljöupplysningen, som på sin nettside gir tips til å forebygge kriser.
Forvent det uventede
Uansett størrelse bør arbeidsplassen ha beredskap og rutiner for krisestøtte.
Det er viktig at bedriften gjennomgår rutinene med sine ansatte, slik at alle vet hvilke regler og rutiner som gjelder om det verste skulle inntreffe.
Da vet alle hva de skal gjøre, slik at de raskt kan innhente hjelp fra helsepersonell, psykologer eller andre sakkyndige.
Hvem gjør hva
Det skal være tydelig hvem som gjør hva på arbeidsplassen, når det kommer til førstehjelp og krisestøtte. Arbeidsgiveren bør fordele oppgaver på egnede personer.
Les også: Sverige får eget krisehåndteringssenter
" Kunnskap om krisehåndtering
Alle reagerer ulikt i en krise. Derfor er det viktig at lederen har kunnskap om vanlige krisesymptomer og kan avgjøre om det trengs sakkyndig hjelp.
Iblant kan bedriftshelsetjenesten være til hjelp, både ved opplæring / kursing av ledere, og ved selve krisehåndteringen.
Les også: Gode råd om krisekommunikasjon
Arbeidsgiverens ansvar
Grunnen til at du bør ha en kriseberedskap, er både å minske personlige lidelser - fysiske eller psykiske - og forebygge mot sykefravær.
Arbeidsgiveren har ikke et like vidtrekkende ansvar når det gjelder hendelser i medarbeidernes privatliv. Derimot vil arbeidsgiveren som regel ha en interesse i at medarbeideren raskt gjenvinner arbeidsevnen.