planlegging (colourbox)

Lag rutiner mot kriser

En kri­se på ar­beids­plas­sen kan ut­lø­ses av alt fra ulyk­ker til opp­si­gel­ser. Den kan også skyl­des ting i pri­vat­li­vet som på­vir­ker job­ben. Alle ar­beids­plas­ser bør ha ru­ti­ner slik at de tak­ler uven­te­de hen­del­ser.

Publisert

Kri­se­si­tua­sjo­ner kan opp­stå som føl­ge av ulyk­ker, ran, brann, strøm­brudd, press fra me­di­ene, in­ter­ne kon­flik­ter, at en av­de­ling leg­ges ned, at med­ar­bei­de­re sies opp, el­ler av en lang rek­ke and­re år­sa­ker.

Det fin­nes også hen­del­ser i pri­vat­li­vet som kan ut­lø­se kri­se­re­ak­sjo­ner, både hos den som ram­mes og kol­le­ga­ene, ad­va­rer sven­ske Arbets­miljö­upp­lysningen, som på sin nett­si­de gir tips til å fore­byg­ge kri­ser.

Forvent det uventede

Uan­sett stør­rel­se bør ar­beids­plas­sen ha be­red­skap og ru­ti­ner for kri­se­støt­te.

Det er vik­tig at be­drif­ten gjen­nom­går ru­ti­ne­ne med sine an­sat­te, slik at alle vet hvilke regler og rutiner som gjel­der om det vers­te skul­le inn­tref­fe.

Da vet alle hva de skal gjø­re, slik at de raskt kan inn­hen­te hjelp fra hel­se­per­so­nell, psy­ko­lo­ger el­ler and­re sak­kyn­di­ge.

Les også: Et eget krise­styrings­verktøy gir bedriften umiddelbar over­sikt over med­arbeidere i inn- og utland

Hvem gjør hva

Det skal være ty­de­lig hvem som gjør hva på ar­beids­plas­sen, når det kom­mer til før­s­te­hjelp og kri­se­støt­te. Ar­beids­gi­ve­ren bør for­de­le opp­ga­ver på eg­ne­de per­so­ner.

Les også: Sverige får eget krisehåndteringssenter

" Kunnskap om krisehåndtering

Alle re­age­rer ulikt i en kri­se. Der­for er det vik­tig at le­de­ren har kunn­skap om van­li­ge kri­se­symp­to­mer og kan av­gjø­re om det trengs sak­kyn­dig hjelp.

Iblant kan be­drifts­hel­se­tje­nes­ten være til hjelp, både ved opp­læ­ring / kur­sing av le­de­re, og ved sel­ve kri­se­hånd­te­rin­gen.

Les også: Gode råd om krise­kommunikasjon

Slik lærer du deg å takle ran

Arbeidsgiverens ansvar

Grun­nen til at du bør ha en kri­se­be­red­skap, er både å mins­ke per­son­li­ge li­del­ser - fy­sis­ke el­ler psy­kis­ke - og fore­byg­ge mot sy­ke­fra­vær.

Ar­beids­gi­ve­ren har ikke et like vidt­rek­ken­de an­svar når det gjel­der hen­del­ser i med­ar­bei­der­nes pri­vat­liv. Der­imot vil ar­beids­gi­ve­ren som re­gel ha en in­ter­es­se i at med­ar­bei­de­ren raskt gjen­vin­ner ar­beids­ev­nen.

Kilde:

Powered by Labrador CMS