Gir blaffen i opplæring
Virksomheter lar villig vekk sine ansatte handle på internett, men gir ingen opplæring i risikoen ved nettshopping. Dermed risikerer både den ansatte og virksomheten spam, skadeprogrammer, phishing og tap av produktivitet.
Den ideelle organisasjonen ISACA, som samler over 86 000 spesialister i it-sikkerhet over hele verden, har utført ialt tre undersøkelser for å se nærmere på de siste trendene i nettshopping og nettsikkerhet på arbeidsplassen, to i USA og en i Storbritannia.
I Storbritannia svarte 21 % av virksomhetene at deres ansatte fullt forstår risikoen ved å handle på internett, mens over 82 % innrømmet at organisasjonen ikke har noen politikk som begrenser netthandelen - eller at de ansatte ikke kjenner til en slik politikk.
Kun 32 % av virksomhetene som tillater netthandel, gir sine ansatte opplæring i risikoen. 31 % forbyr bruk av e-post relatert til arbeidsplassen, ved netthandel eller private aktiviteter på nettet.
Juleshopper på arbeidsgivers regning
Flere enn fire av ti virksomheter regner med et produktivitetstap på over 2000 pund pr. ansatt, på grunn av privat netthandel fra arbeidsplassen i november og desember måned.
Drøyt en av ti har sikkerhetsforanstaltninger som forhindrer ansatte fra å handle privat på arbeidsplassen.
Den aldersgruppen som bedriftene mente utgjorde den største risikoen mot organisasjonens infrastruktur, var de såkalte millernierne (ansatte som er født i perioden 1977-1994).
Klikker på linker uten å bruke hodet
- Netthandel fra jobben vil fortsette, særlig under det økte presset som følge av finanskrisen. Det er åpenbart at flere må øke bevisstheten hos sine ansatte når det gjelder farene ved netthandel, sier Lynn Lawton, internasjonal president i ISACA.
- Særlig angår dette å klikke på linker i e-post der du ikke kjenner avsenderen, eller der du ikke sjekker at nettsiden er trygg før du handler.
- Utfordringen for organisasjonene er ikke bare å skolere sine ansatte om sikkerhet, men også å endre deres oppførsel. For eksempel er det forskjell på å bevisstgjøre noen i at det er galt å klikke på linker i spam, og å endre deres oppførsel slik at de faktisk ikke klikker på slike linker.
Tankeløst også i USA
I USA fant ISACA at 63 % av de ansatte planlegger å handle på nettet, fra arbeidsdatamaskinen, i løpet av november og desember. 26 % vet ikke, eller bryr seg ikke med å sjekke, om nettstedet er trygt.
49 % hadde klikket på en link i en e-post for å komme til en nettbutikk, noe som kunne ha medført at datamaskinen deres ble infisert av en trojaner eller annen skadelig programvare. 22 % hadde i tillegg til å klikke på linken, også oppgitt deres e-postadresse på jobben ved netthandelen.
I aldersgruppen 18-25 år oppga hele 49 % at de brydde seg mindre om sikkerheten på jobbens datamaskin enn sin private maskin.
Flere enn 45 % av organisasjonene regnet med et produktivitetstap på over 3000 dollar pr. ansatt, på grunn av privat netthandel i november og desember.
Kilde: Pressemelding fra ISACA