Bussbrann 1

Etterlyser regler for bussbranner

Hvert år brenner mer enn 30 busser langs norske veier. Nå etterlyser bransjen krav om automatisk brannslokking i bussene.

Publisert

Ifølge en rapport fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) var det 24 bussbranner i 2006. Tallene for i fjor foreligger foreløpig ikke.- Vi etterlyser et regelverk som påbyr automatisk brannslukking i buss. Det er forferdelig om det må et dødsfall til før myndighetene gjør noe med saken, sier Terje Midttun i Norsecraft. Han er produktsjef for automatisk

brannslukkingsutstyr til busser. Ifølge Midttun kan en buss bli overtent i løpet av bare fire minutter. Høy temperatur i motorrommet, lekkasjer og dårlig vedlikehold er hyppige brannårsaker i busser.

Branner starter i motoren

En Sintef-rapport fra 2000 forteller at politiet i gjennomsnitt etterforsker 30 bussbranner hvert år, mens tallene hos forsikringsselskapene viser at det forekommer bortimot dobbelt så mange branner. Over halvparten av de etterforskede brannene startet i bussens motorrom.Rapporten konkluderer med at alle busser i prinsipper bør ha automatisk, fast installerte system for slokking av branner i motorrom, bagasjerom og andre rom hvor brann lett kan oppstå. - Ved montering av et automatisk

brannslokkingssystem i motorrommet, ville det ha begrenset skadene, sier Midttun.

Ingen lovplaner

Overingeniør hos Vegdirektoratet, Asbjørn Hagerupsen, forteller at det ikke er planer om å innføre noe regelverk for automatisk brannslukkingsutstyr til busser.- Dersom busselskaper ønsker å installere et slikt system, er det ikke noe i veien for det. Vi kjenner til at busser på Vestlandet har automatisk brannslukningssystem, og det er positivt, sier han.Hagerupsen forklarer at Vegdirektoratet prioriterer andre områder.- Vi arbeider med krav til branntekniske forskrifter på materialer i busser, slik at det ikke brenner så lett. For eksempel må vi utarbeide bedre forskrifter for innredningsmateriale som brukes i buss, for eksempel bussetene og veggkledning, som i dag er for lettantennelig, forteller Hagerupsen. (Pressenytt)

Powered by Labrador CMS