Trefall_pa_bil_cb552619

Veiene må klimasikres

Det er på tide å bringe klima­data med i be­trakt­ningen når vi bygger veier i Norge, mener forskere ved NTNU, som sammen med Statens veg­vesen skal komme fram til nød­vendige tiltak for å øke sikker­heten på veiene.

Publisert

Veinettet påvirkes av nedbør, vind og temperatur. Dette har innvirkning på steinsprang, fjell- og snøskred, flom og erosjon, samt is og snø på veibanen.

De fleste klimaforskere mener vi må forvente at den globale temperaturen økes med mellom én og seks grader i løpet av de neste hundre år. Dette vil føre til mer vind og nedbør, som igjen vil føre til flere flommer, skred og slitasje på veinettet.

Klimaendringene må møtes med opprusting av veiene, endret materialvalg og mer vedlikehold. Sikkerhetsvurderingene av veistrekninger vil også kunne bli endret.

En temperaturforskjell i sommermånedene har stort sett liten innvirkning på veinettet. Det er først og fremst vinteren som er kritisk, særlig i innlandsstrøk som vanligvis kalde har og stabile vintre.

At temperaturen svinger fram og tilbake rundt frysepunktet, betyr langt flere overganger fra vann til is og tilbake til vann igjen. Dette gir telehiv, krakelering av veidekket og utvasking av masse.

Langs kysten vil fravær av kuldeperioder gi mindre nedbryting av veiene, fordi telehiv og teleløsning unngås. På den annen side kan en forverret klimasituasjon medføre at veiene skylles bort av store og hyppige nedbørsmengder.

Distriktene kan oppleve den største forverringen av veinettet. Småveiene er nemlig svakere dimensjonert enn veier med stor trafikkbelastning. Derfor kan kommunal- og fylkesveiene raskt bli taperne i et endret klima.

Les mer på Forskning.no

"
Powered by Labrador CMS