SAS-fly

Tykke passasjerer truer flysikkerheten

Vektberegninger tar ikke høyde for at gjennomsnittspassasjeren er blitt tre kilo tyngre. Dette er en trussel mot flysikkerheten, advarer flyselskap.

Publisert

Til tross for at vi skandinaver blir tykkere og tykkere, krever myndighetene at flyselskapene beregner passasjervekt ut fra foreldede data, skriver det danske nettstedet epn.dk. Derfor letter fly ofte med en tyngre last enn det som står i papirene. Datasystemene går nemlig ut fra at flypassasjerene er slankere enn det de i virkeligheten er.

Krever lengre rullebaner

Dette kan være risikabelt, blant annet fordi flyet bruker mer brennstoff enn beregnet, og fordi det krever lengre rullebaner for å lette og lande.

Skandinavene er tre kilo tyngre

SAS har gjennomført kontrollberegninger som viser at skandinaviske passsjerer gjennomsnittlig er minst tre kg tyngre enn de standardvektene myndighetene krever skal bli brukt.

Ingen kontrollerer vekten

Men ifølge Tomas Linden, visepresident i SAS Ground Operations, er det ingen eller kun få andre selskaper som har foretatt disse kontrollveiningene.- Derfor bør myndighetene presse på for å sikre at de tallene som blir benyttet, ikke avviker markant fra passasjerenes faktiske vekt, mener han. SAS har derfor bedt de skandinaviske sikkerhetsmyndighetene om å gripe inn og presse på for å få endret de urealistisk lave standardvektene som alle europeiske flyselskap må benytte.

Et tonns forskjell er uakseptabelt

Med hensyn til flysikkerheten er det ikke akseptabelt at det kan oppstå forskjeller på mer enn 1000 kg på en flyvning, fastslår SAS i en henvendelse til det danske luftfartsvesenet, som på sin side tar henvendelsen alvorlig.(epn.dk)

Powered by Labrador CMS