Stanser biler med supernett
Politi og sikkerhetsfolk kan bokstavelig talt stoppe flere kriminelle og terrorister med oppfinnelsen X-Net. Når nettet kastes foran et kjøretøy i fart, vil det stanse helt i løpet av noen titall meter.
Det lyder som om nettet er hentet rett ut av tegneserieheftene om Spider-Man, men nyvinningen finnes allerede i dag. Når det legges foran et kjøretøy, vil X-Net stanse kjøretøyet på en trygg måte.
Mange mennesker omkommer årlig på grunn av høyhastighets biljakter. Men det har vært en teknisk utfordring å lage utstyr som kan stoppe kjøretøy på en effektiv og trygg måte, og som samtidig er enkelt i bruk.
Dagens systemer for å stoppe kjøretøy kan stort sett deles i tre: Punktering av hjul (kjøretøyet kan likevel fortsett i lav hastighet), stansing av hele kjøretøyet (krever tungt utstyr og mye tid til rigging), samt åpen skuddveksling (stort sett uakseptabelt i enhver sammenheng).
Enkelt og effektivt
X-Net kan bæres av én mann, trenger ikke å forankres og kan legges ut i løpet av 20 sekunder. Det gir liten skader på kjøretøyet som stanses, som for øvrig vil bevege seg i en rett linje.
Stopphastigheten varierer med kjøretøyets fart, tyngde og underlaget. Vanlige personbiler stanses stort sett innenfor 75 meter, de fleste betydelig raskere.
Det er det britiske forsknings- og teknologiselskapet QinetiQ som har utviklet nettet. Etter en omfattende testperiode er det nå tilgjengelig for politistyrker og militære enheter.
Stor hjelp for politistyrker
Nettet har tre hovedbruksområder. Det kan brukes:
- Som et flyttbart sjekkpunkt for adgangskontroll av kjøretøy - spesifikt for fredsbevarende operasjoner og i situasjoner med høy beredskap overfor terrorister.
- Ved avsperring av områder. For eksempel for å legge en jernring rundt et byområde for å hindre at kjøretøy passerer inn eller ut.
- Ved forfølgelse. For eksempel der politiet ønsker å anholde et ettersøkt kjøretøy eller stanse villmannskjøring.
Utførlige tester
QinetiQ har gjennomført over hundre tester i utviklingen av X-Net. Både små og store kjøretøy er blitt testet, så vel som biler med forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulstrekkere.
Underlaget har variert fra asfalt til off-road under forskjellige klimatiske forhold. Nettet har til og med vist seg effektivt mot biler som er utstyr med spesialdekk som kan kjøres etter en punktering.
Når hjulene låses, stanser kjøretøyet etter en avstand som er sammenliknbar med stopplengden med fullt inntrykte bremser. Nedbremsingskraften er under 1G, noe som reduserer risikoen for dem som sitter inni.
Nettet kan stanse biler på opptil 4 tonn, mens systemer for større kjøretøy er under utvikling.
Du kan lese mer om systemet på nettstedet til produsenten. QinetiQ-gruppen er for øvrig det største uavhengige forsknings- og teknologiselskapet i Storbritannia.
"