Mobilt tognett

Nytt tognett tatt i bruk

Det nye GSM-R-nettet for jernbanen i Norge er tatt i bruk. Det nye tognettet skal gi bedre sikkerhet.

Publisert

Etter fire år er utbyggingen av det digitale mobilnettet som skal gi sikker kommunikasjon mellom togledere og togpersonalet ferdig.- Overgangen fra analog togradio til GSM-R ble gjennomført i begynnelsen av november, sier utbyggingssjef Harald Nikolaisen i Jernbaneverket. Han er svært fornøyd med å ta i bruk det nye kommunikasjonsnettet.

Analog togradio fases ut

Utbyggingen startet høsten 2003. Systemet ble først bygd ut på strekninger der NMT 450 måtte erstattes som togradio, som på Nordlandsbanen og Rørosbanen. De siste strekningene ble ferdig utbygd i sommer, og i løpet av høsten har testing av togradiofunksjonaliteten blitt sluttført. Dermed kunne nettet åpnes i forrige uke, og den analoge togradioen vil etter hvert fases ut.

Et løft for togsikkerheten

Det nye nettet innebærer at kommunikasjonen mellom togsettene og kontrollsentrene byttes ut med et digitalt mobilnett. Dette gjør at togførerne kan være tilgjengelige uansett hvor på strekningen toget befinner seg, også inni tunneler. Jernbaneverket og NSB har lenge etterspurt et slikt nett, som vil styrke sikkerheten på norske tog. Norge er ett av de første landene i Europa der en slik kommunikasjon virker over alt.

Omfattende prosjekt

Det nye GSM-R nettet strekker seg over til sammen 3800 kilometer jernbanenett. Over 500 basestasjoner er installert, og nettet dekker 650 jernbanetunneler og 150 lokomotiver. I tillegg inkluderer nettet sju trafikkontrollsentre og 70 lokale kontrollsentre. Utbyggingen har kostet totalt 1, 8 milliarder kroner.

Nokia Siemens Networks har vært eneleverandør i kontrakten, som ble inngått i august 2003.

Powered by Labrador CMS