Kaos lammer norsk terrorberedskap
Det herser kaos rundt hvem som har ansvaret for å iverksette beredskapstiltak ved norske havner, skip, ferger eller kaianlegg ved et høynet nasjonalt trusselnivå. Dette lammer terrorberedskapen langs kysten.
I desember 2002 ble Norge pålagt av FN organet International Maritim Organization (IMO) å gjennomføre omfattende beredskapsforberedelser for større skip og havner med utenlandstrafikk.
Kravet inneholdt blant annet å legge til rette beredskapstiltak for å redusere sannsynligheten for å bli brukt av terrorister eller bli rammet av terrorhandlinger.
Hensikten var å raskt kunne iverksette forskjellige beredskapstiltak ved høynet trusselnivå.
Alle departementer er ansvarlig
Ansvarsprinsippet for terrorberedskapen i Norge lyder Ansvar, nærhet og likhet.
Dette innebærer at alle departementene er ansvarlige for beredskapsforberedelser og tiltak innenfor sine forvaltningsområder.
I praksis blir da ansvaret for skip underlagt Nærings- og handelsdepartementet, havner underlagt Fiskeri og kystdepartementet og ferger/fergeterminaler underlagt Samferdselsdepartementet. Disse departementene har underliggende direktorater som har koordinert beredskapsforberedelsene.
Fristen for disse forberedelsene gikk ut i juli 2004. Drøye tre måneder etter høyner Politiets Sikkerhetstjeneste (PST) det nasjonale trusselnivået. Det forblir hevet helt til juni 2006. Verken i denne perioden med høynet nasjonalt trusselnivå, elleri tiden etter, har noen skip eller havneinstallasjoner iverksatt beredskapstiltak. Grunnen til dette er at ingen vet hvem som har ansvaret for å ta avgjørelsen.
Full forvirring
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for beredskapsforberedelsene ved norske havner.
– Det er ingen automatikk i at vi øker beredskapen selv om det nasjonale trusselnivået høynes. Vi forventer å få beskjed fra Justisdepartementet om å iverksette beredskapstiltak, opplyser seniorrådgiver Willy Grepsdal ved Fiskeri og kystdepartementet.
Rådgiver Bente Michaelsen ved Rednings- og beredskapsavdelingen i Justis- og politidepartementet svarer:
- Når det gjelder informasjon om beredskapsnivå til havnene, er dette Samferdselsdepartementets ansvar.
Ingen erfaring
- Beredskapsnivået skal økes i takt med trusselnivået, sier Magnus Moe, leder av Norsk Security Akademi. Når det blir annonsert et generelt hevet nasjonalt trusselnivå, skal den generelle nasjonale beredskapen også heves. Beredskapstiltakene ligger klare, men mangler en ansvarsstruktur for iverksettelse.
- Dette minner mye om rotet som ble avdekket i USA etter terroranslaget 11. september. Løsningen for amerikanerne ble å opprette et overordnet departement for alt innen samfunnssikkerhet og beredskap. Norge har ingen erfaring med å iverksette noen nasjonal beredskap, så det er nå viktig å gå grundig gjennom hele organiseringen. Dagens struktur er uoversiktlig, og det kan virke som om ingen har helt kontroll på hva som finnes av beredskapstiltak eller hvem som har ansvaret for iverksettelse og når.
Når ansvarsstrukturen kommer på plass, regner jeg med at det økonomiske aspektet ved å iverksette beredskap vil melde seg, avslutter Moe.