Effektiv kjøretøysperre
Antiterror og sikkerhetsbarrieren DSC501 stopper en 30 tonns lastebil som beveger seg i 80 km/t.
Selv i Norge begynner vi å bli vant til kjøretøysperrer utenfor butikker. Målet er å hindre sjokkbrekk ved at kjeltringer kjører bil gjennom utstillingsvinduene eller inngangstpartiet.
DSC501 fra sikkerhetsselskapet Delta Scientific er først og fremst ment for vesentlig tyngre skyts, og som adgangskontroll ved bemannede installasjoner.
Den skal nå installeres ved flere amerikanske militærbaser for å hindre at uatoriserte kjøretøy trenger seg gjennom portområdet og inn på basen. Kjøretøysperren skal være den eneste som er sertifisert etter standarden K-54.
Selv store kjøretøy stanses nærmest umiddelbart.
Ingen nye sjanser
Barrieren trenger en forankring ned i bakken på kun 46 cm. Likevel vil den overleve og fungere etter å ha bli truffet av en lastebil på 29,5 tonn i 80 km/t. Den stopper lastebilen fullstendig, og hindrer derfor sekundære anslag ved at terroristene forsøker å kjøre to lastebiler etter hverandre.
Hvis systemet detekterer en bil som kjører i nesten 100 km/t 28 fra barrieren, heves barrieren i løpet av et sekund. I nedfelt posisjon flukter barrieren fullstendig med bakken.
Egen versjon for øde områder
Kjøretøysperrer kan også fås i den helt nye versjonen DSC501RL, der bokstavene RL står for Remote Locations. Denne modellen har et spesialdesignet låsesystem som forhindrer sabotasje.
Modellen er utviklet for å stå i øde områder, som kraftverksdammer og andre fjerne fasiliteter. På slike steder står enheten vanligvis i hevet posisjon.
Skjerm mot sekundærskader
I april introduserte Delta Scientific for øvrig en ny skjerm som reduserer både visuell og fysisk tilgang til barriereområdet, for ytterligere å øke sikkerheten. Skjermen vil også verne mot eksplosiver, som håndgranater som kastes mot barriereren.
For ytterligere informasjon, se nettsiden til Delta Scientific.
"