Tunnelsikkerhet

For dårlig sikkerhet i norske tunneler

Tre av fem norske tunneler har for dårlig sikkerhet.

Publisert

Over 50 tunneler er testet i en europeisk undersøkelse. Sju fikk karakteren Svært dårlig. Tre av dem er norske.

Bare to ble godkjent

De tre norske tunnelene som fikk strykkarakter, er Strømsåstunnelen, som går gjennom Drammen, Hagantunnelen i Nittedal og Gruatunnelen i Oppland. Derimot fikk Granfosstunnelen mellom Oslo og Bærum og Rælingtunnelen i Akershus karakteren God.

Sikkerheten i norske tunneler for dårlig

Undersøkelsen viser at sikkerheten i norske tunneler er for dårlig, mener bilorganisasjonen NAF, og ber politikerne bevilge betydelig mer penger til vedlikehold og oppgradering.

Norske veier og tunneler i forfall

- Resultatene understreker dessverre det vi alle vet, nemlig at tunnelene i likhet med veiene for øvrig er i forfall, sier administrerende direktør i NAF, Jan Johansen til nettstedet www.naf.no. Årets test viser at manglende vedlikehold og oppgradering går ut over sikkerheten i tunnelene.

På akkord med sikkerheten

Flere alvorlige sikkerhetsmangler ble påpekt i de fem norske tunnelene som er testet i årets undersøkelse, blant annet manglende varslingsanlegg ved brann og ulykker, for lang avstand mellom nødutganger og alarmtelefoner, fare for røykinntrenging i eksterne nødutganger og underdimensjonert viftekapasitet. I tillegg slår rapporten fast at nye, norske tunneler med høy trafikkmengde som er bygget i ett løp, utgjør en langt større risiko for trafikksikkerheten enn hvis man hadde spandert to løp.

Mange har mistet livet i europeiske tunneler

Mange liv har gått tapt i tunnelbranner og trafikkulykker i dårlig vedlikeholdte tunneler i Europa de siste tiårene. NAF slår derfor nå alarm og advarer mot lignende tilfeller i Norge.

Ikke en tunnelbrann til

- NAF håper at det ikke må en norsk tunnelbrann til for at politikerne skal forstå alvoret, men at de bevilger mer penger til vedlikehold og oppgradering av norske tunneler, sier Johansen.

Politikernes ansvar

" - Det er politikernes ansvar å bevilge de midler som må til for at vi alle skal føle oss trygge i landets tusen tunneler, som vi bilister daglig ferdes i. Når vi vet at vi kan redde liv ved å bygge tryggere veier og tunneler, kan det ikke stå på penger, avslutter Johansen.For flere fakta fra undersøkelsen, gå inn på nettstedet www.naf.no.

"
Powered by Labrador CMS