Beklager feilsendt kundeinformasjon
– Vi ser svært alvorlig på det som har skjedd og satte umiddelbart i verk tiltak for at slike hendelser ikke skal kunne skje igjen, sier kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen i Nokas. Han beklager samtidig at kundeinformasjon er kommet på avveie.
Dagbladet skriver i dag at en Nokas-kunde fikk tilsendt 211 sider med alarmkoder og sensitive opplysninger om andre kunder, nærmere bestemt 71 privatkunder, bedriftskunder og offentlige instanser.
– Dagbladet har sett den aktuelle lista. Hos mange av kundene skal disse opplysningene være oppgitt:
• Navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse
• Alarmkoder, masterkoder og diverse andre koder
• Hvor alarmen er plassert
• Hvilke områder alarmen dekker (soner)
Blant kundene er matbutikker, et universitet, apotek, ulike firmaer og privatpersoner med boligalarm.
Ifølge Dagbladet ble kundeopplysningene sendt da den aktuelle kunden ba om å få tilsendt en oversikt fra Nokas over egne opplysninger om sitt kundeforhold.
Nokas ønsker ikke å kommentere detaljer rundt de feilsendte kundeopplysningene.
– Det er selvsagt beklagelig at noe sånn kunne skje. Jeg vil gjerne understreke at dette dreier seg om et fåtalls kunder og at det i liten grad er kommet sensitiv informasjon på avveie som truer sikkerheten for kundene våre. De kundene som ble berørt ble behørig ivaretatt for en god tid tilbake. Våre kunder har derfor ingen ting å frykte i forhold til dette, sier kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen.
– Vi ser alvorlig på hendelsen og satte umiddelbart i verk en grundig sikkerhetsgjennomgang av våre rutiner hvor vi har sørget for at slike hendelser ikke skal kunne skje igjen, legger han til.
– Jeg syns det var skummelt som abonnent at sikkerhetsopplysninger kan havne på avveie på denne måten. Jeg var imidlertid glad for at de havnet i mine hender og ikke andres, for jeg er en redelig person, sier vedkommende som fikk tilsendt opplysningene til Dagbladet.
Her kan du lese hele saken i Dagbladet.
"