Sju rumenere dømt etter diesel-ran

Den norske sjåføren ble overfalt og truet med pistol på en rasteplass i Sverige. Samtidig tømte gjerningsmennene lastebilen hans for 400 liter diesel. Nå er de dømt, og samtlige av dem utvises fra Skandinavia i fem år. Ifølge Næringslivets Sikkerhetsråd er antall dieseltyverier økende også i Norge, og det ble nylig opprettet et kriminalitetsutvalg som blant annet skal forebygge kriminalitet mot transportbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Det var i sommer at lastebilsjåfør Anders Norgaard fra Gran stoppet på en rasteplass nord for Göteborg. Der ble han angrepet av sju rumenere som medier har omtalt som en diesel-bande med hele Sør-Sverige som nedslagsfelt.

Under rettssaken hvor Norgaard møtte som vitne, sa han til NRK Hedmark og Oppland at rumenerne nektet for alt.

– De hevder å ikke ha gjort noe galt, sa han.

Noen av rumenerne forklarte i retten at Norgaard skal ha gitt dem dieselen, mens andre av dem hevdet at de hadde kjøpt dieselen av opplendingen.

– Dette er fantasihistorier, sier Norgaard til NRK.

Svensk rettsvesen var altså enig med Norgaard og slo fast at rumenerne truet ham med pistol, slo ham ned og ranet til seg 400 liter diesel. Alle ble dømt til betingede fengselsdommer. I tillegg blir de utvist fra hele Skandinavia.

– Jeg har hatt lange og tunge dager etterpå, sier Norgaard til NRK, og understreker at han er glad for at blant annet politiet i Sverige er blitt ekstra bevisste på risikoen lastebilsjåførene utsettes for.

Den ferske dommen vil trolig bli nevnt under Sikkerhetskonferansen som arrangeres i regi av Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) i Oslo tirsdag og onsdag.

Dit kommer nemlig Per-Arne Nilsson som er tidligere kriminalkommissarie ved Länskriminalpolisen i Göteborg. Hans påstand er at transportbransjen selv gjør det lett for de kriminelle.

Politiet i Västra Götland anslår ifølge NSR at det i det Sydvestre Sverige ble stjålet 1,7 millioner lier diesel i 2010. Dette utgjorde en verdi på cirka 23 millioner svenske kroner.

– I Norge har tyveri av drivstoff økt. Dette rammer transportbransjen både direkte og indirekte. Direkte fordi det stjeles drivstoff direkte fra lastebilene og vogntogene, og indirekte fordi konkurrenter kjører på billig eller gratis stjålet drivstoff. Dette vil gi store utslag i en næring med hard konkurranse og små marginer, skriver NSR på sine nettsider.

EU-prosjektet ”Prevention of and fight against Cargo Crime” har kartlagt de syv mest stjålne godstypene. Disse er matvarer, hjemmeelektronikk, verktøy, hygieneartikler, alkohol, vaskemidler og datamaskiner.

I trusselvurderingen for 2012 beskriver Kripos at organisert vinningskriminalitet fortsatt er i vekst i Norge.

– Næringslivet ser også store utfordringer, særlig knyttet til kriminalitet i og mot logistikk og transport i næringen. NRS opprettet derfor i juni i år et eget kriminalitetsutvalg for varehandel, logistikk, transport og reiseliv med det formål å forebygge kriminalitet. Dette gjelder blant annet også mot transportnæringen, sier direktør Kristine Beitland i NSR.

Utvalget skal knyte til seg ressurspersoner fra myndighetssiden, og har den første tiden sett på nåværende og fremtidig trusselbilde.

– Det er særlig to satsningsområder som utpeker seg i det forebyggende arbeidet. Dette er tettere informasjonsutveksling mellom myndighetene og fagmiljøet i næringslivet, men også organisert kriminalitet/mobil kriminalitet. Dette arbeidet blir det spennende å følge utover høsten, sier Beitland.

Her kan du lese hva NRK Hedmark og Oppland skriver om den svenske dommen, samt finne lenker til tidligere saker om dieselranet mot sjåføren fra Hadeland.

Her finner du programmet til Sikkerhetskonferansen. Og her kan du melde deg på.

"