Administrerende direktør Pål Mathisen forstår at Assa Abloy Opening Solutions Norway - som ersatter TrioVing - kan bli oppfattet som langt og omfattende, men poengterer at det inneholder viktige elementer (arkivfoto Even Rise).

TrioVing-navnet fjernes fra i dag

TrioVing Assa Abloy har tatt det varslede steget fullt ut og fjerner i dag TrioVing fra firmanavnet sitt. Samtidig lover selskapet at det tradisjonsrike navnet ikke forsvinner helt.

Publisert

Tidligere i år varslet TrioVing Assa Abloy at de i løpet av året ville gjennomføre en navneendring. I dag, 1. november, skjer det, og heretter vil leverandøren av produkter til dørmiljøet hete AssaAbloy Opening Solutions Norway. Samme grep er også gjort i Skandinavia for øvrig. På den måten vil selskapet ha samme uttrykk i alle de skandinaviske landene.

TrioVing er et tradisjonsrikt navn innen låsesmedbransjen. Det fikk sin opprinnelse da to produksjonsallianser, henholdsvis Trio og Ving, ble fusjonert inn i Elkem-Spigerverket. Senere ble de fisjonert ut igjen som TrioVing.

– TrioVing har i mer enn 20 år vært en del av Assa Abloy. De siste ti årene har Assa Abloy-navnet vært med i logoen vår. Nå var det naturlig å ta skrittet fullt ut, sier kommunikasjonssjef MortenSvensen i Assa Abloy Opening Solutions Norway.

–TrioVing er et kjent merkenavn som mange har et nært forhold til. Jeg forstår at det er følelsesmessig engasjerende når en arbeidsgiver fjerner en del av firmanavnet man er vant til. Samtidig er det bare et fåtall av dem jeg har snakket med som husker hva Nordea het tidligere. De aller fleste er tilpasningsdyktige, og viser respekt for at virksomheten mener det er riktig å bytte navn til Assa Abloy Opening Solutions, legger Svensen til.

Navnebyttet medfører ingen endringer i selskapsstrukturen hos konsernet som tre av de siste fire årene har vært på Forbes liste over verdens 100 mest innovative selskaper.

– Det nye navnet er beskrivende. «Assa Abloy» viser konserntilhørighet til det som er verdens største aktør i sin bransje. «Opening Solutions Norway» forteller hva vi tilbyr; låser nøkler, sylindere, adgangskontroll, vridere og hengsler – egentlig alt som kan brukes i forbindelse med åpning av dører, sier Svensen.

– Du sier at TrioVing-navnet ikke forsvinner helt. Kan du utdype det?

– TrioVing forsvinner ikke som navn. Det er selskapet som juridisk skifter navn. Det kan være at det også i fremtiden vil finnes produkter merket med TrioVing-navnet.Det som i alle fall er sikkert, er at kjedekonseptet TrioVing Sikkerhetssenter ikke bytter navn. Assa Abloy Opening Solutions Norway vil gjøre de grep som er nødvendig for at eierskapet til TrioVing-navnet forblir hos oss. På den måten sørger vi for at ingen andre skal kunne profittere på merkevarenavnet som gjennom årene har betydd mye for selskapet vårt. Vi gir aldri fra oss det navnet, sier Morten Svensen.

Assa Abloy Opening Solutions Norway oppfattes kanskje som et langt og omfattende navn. Men, det nye navnet inneholder to viktige elementer; merkevaren ASSA ABLOY og forretningsbeskrivelsen Opening Solutions. Dette forteller på en god måte hvem vi er og hva vi tilbyr markedet, kommenterer administrerende Direktør Pål Mathisen.

– Parallelt med navneendringen styrkes den skandinaviske organisasjonen betraktelig for ytterligere å øke selskapets kundefokus og innovasjonskraft, heter det i en pressemelding fra selskapet i dag tidlig:

Dette betyr blant annet at all skandinavisk sylinderproduksjon, fra november i år, samles i Eskilstuna i Sverige. I tillegg samles all skandinavisk lager- og logistikkvirksomhet i løpet av våren 2019 hos en ekstern tredjepart i Gøteborg.

– Økt innovasjonstakt, raskere produktutvikling og dedikert kundefokus er avgjørende for å kunne vokse i vårt marked. I tillegg har Assa Abloy levert vekst i alle år siden oppstarten i 1994, noe vi ønsker å fortsette med. Vekst er grunnlaget for vår sunne økonomi og vi skal hele tiden være i førersetet for fokusområder som sikrer vekst. Kundefokus og innovasjon er to slike felter, sier skandinaviasjef Marie Samuelsson.

Powered by Labrador CMS